۳۰ شهریور ۱۴۰۳

ضرر 80 میلیاردی حوثی‌ها به اقتصاد اسرائیل

اسرائیل هیوم: محاصره دریایی حوثی‌ها، 80 میلیارد شکل ضرر به اقتصاد اسرائیل وارد خواهد کرد.

اسرائیل هیوم در گزارش اقتصادی امروز خود نوشت: تهدید حوثی‌ها، آسیب جدی به واردات اسرائیل وارد خواهد کرد. این روزنامه، میزان خسارت را تا 80 میلیارد شکل در سال تخمین زد.

به گزارش این روزنامه، محاصره دریایی که در نتیجه تهدید حوثی‌ها علیه اسرائیل ایجاد می‌شود، ممکن است خسارات زیادی به اقتصاد اسرائیل وارد کند.

پس از آن‌که برای دومین بار کشتی در دریای سرخ متوقف شد، به نظر می‌رسد این، پدیده‌ای است که در حال گسترش است. بر اساس این گزارش، یک فروند موشک کروز ضد کشتی از یمن به سمت نفتکش تجاری که به بندر اشدود راه یافته و در حال انتقال مواد شیمیایی بود، پرتاب شد.

Capture1 23

چن هرتزوگ، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره BDO در گفتگو با «اسرائیل هیوم» درباره پیامدهای تشدید تنش در دریای سرخ توضیح داد که:

اول از همه، تحمیل افزایش قیمت حمل‌ونقل دریایی به اسرائیل است. این افزایش قیمت، نتیجه تمدید 30 روز مسیر سفر برای کشتی‌هایی است که به جای عبور از تنگه باب المندب و کانال سوئز، از شرق به اسرائیل می‌رسند و مجبورند که در مسیر طولانی که آفریقا را دور می‌زند، تردد کنند.

دوم، خطوط کشتیرانی که تصمیم می‌گیرند به طور کامل از ترانزیت در بنادر اسرائیل منصرف شوند و در نتیجه به زمان تحویل و در دسترس بودن محصولات آسیب وارد می‌شود و قیمت‌ها به دلیل کمبود در زنجیره تأمین افزایش می‌یابد. بیشترین رفت و آمد کشتی در دنیا توسط کشتی‌هایی انجام می‌شود که در مسیرهای منظم حرکت می‌کنند و تعداد زیادی از بنادر در طول مسیر پهلو می‌گیرند. به دلیل خطر بزرگ ناامنی دریای سرخ، برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند پهلو گرفتن در بنادر اسرائیل را رها کنند.

این بدان معناست که کالاهایی که از شرق به مقصد اسرائیل ارسال می‌شوند باید به بندر دیگری در اروپا ارسال و از آنجا محموله به یک کشتی کوچکتر منتقل شود که آن را به اسرائیل می‌برد. و این موجب هزینه بار دو برابر و طولانی شدن زمان ورود محموله به اسرائیل است.

پیامد سوم، آسیب به واردات به بندر ایلات، تا مرز تعطیلی آن است. بندر ایلات در واقع تحت محاصره دریایی است که ممکن است مانع از رسیدن کشتی‌ها به آنجا شود.

اگرچه کل تردد در بندر ایلات نسبتاً کم است، اما برای واردات خودرو و صادرات پتاس از دریای مرده بسیار قابل توجه است. حدود 50 درصد واردات خودرو به اسرائیل از طریق بندر ایلات انجام می شود.

در پایان، هرتزوگ تخمین زد که محاصره دریایی بر واردات به اسرائیل، به میزان 80 میلیارد شکل در سال و خطر تعطیلی کامل بندر ایلات را در پی خواهد داشت. این علاوه بر آسیب رساندن به صادرات اسرائیل به بازارهای شرقی، به میزان تقریباً 15 میلیارد شکل در سال است.

هشدار اقتصادی در  بندر اشدود در پی توقف کشتی‌ها

تیراندازی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و تانکرهای سوخت، تجارت جهانی را تهدید می‌کند و بندر اشدود نیز نسبت به این تهدید بی‌تفاوت نماند.

مسئولان بندر اشدود می‌گوید: به خطر انداختن خطوط کشتیرانی توسط حوثی‌ها یک تهدید استراتژیک برای خطوط کشتیرانی جهانی به طور کلی و رفت و آمد دریایی به سمت اسرائیل به طور خاص است و اثرات سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای دارد.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/business/article/14940716

→ خواندن مطلب قبلی

ارتش اسرائیل، پمپاژ آب به تونل‌های حماس را آغاز کرد

خواندن مطلب بعدی ←

هتک حرمت مسجدی در جنین

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *