۳۱ شهریور ۱۴۰۳

معاریو تحلیل کرد: نتانیاهو، بایدن، سنوار؛ کدام یک سرنوشت جنگ غزه را مشخص می‌کند؟

معاریو: سه قهرمان تاریخی و غم انگیز در تقاطع حوادث غزه عبارتند از: بایدن، نتانیاهو و سنوار. مورخان می‌گویند، واقعیتی که تاریخ را طراحی می‌کند کار رهبر است و کار رهبر بر اساس شخصیت اوست.

Capture 116

معاریو تحلیل کرد که در ماه آینده، درگیری مشخصی بین بایدن، سنوار و نتانیاهو رخ خواهد داد. شخصیت آنها، در هر دو سطح آشکار و پنهان، نقش تعیین کننده‌ای در زمینه پایان مبارزه و روز بعد خواهد داشت:

نتانیاهو از موضع ضعف کار می‌کند، کارتی که در باد و به هر جهت می‌وزد.

بایدن از یک موقعیت کنترل، عمل می‌کند و به یک دولت چند وجهی با منافع متضاد نیاز دارد.

سنوار، سخت‌ترین شخصیت در بین این سه شخصیت است که به تنهایی تصمیم می‌گیرد. گزارش های اطلاعاتی در مورد شخصیت سینوار، او را به عنوان یک متعصب توصیف می‌کند که تا آخر راه می‌رود.

سوالی که با پیشروی نیروها در زمین و ارتباطات بین المللی همراه است این است که اگر به سنوار برسیم، چگونه پاسخ خواهد داد؟ آیا مرگ سنوار با مرگ همه فلسطینان همراه خواهد بود؟ یا او به پیشنهادات انکار با موافقت با سبک عرفات – با فرض وجود پیشنهادهایی از این دست – پاسخ خواهد داد؟ در جنگ اول لبنان، پس از فشارهای بین المللی، ارتش اسرائیل از کشتن یاسر عرفات که بیروت را به مقصد الجزایر ترک کرد و از آنجا به مبارزه فلسطینیان برای استقلال ادامه داد، دست کشید.

ما به عنوان اسرائیلی یاد گرفتیم که هرکسی که نخواست با عرفات وارد مذاکره شود و بعداً از مذاکره با ابومازن سر باز زد، اکنون به سنوار رسیده است و فردا نوبت جهاد اسلامی خواهد بود.

تحلیل‌گر معاریو: این سنوار است که پایان جنگ غزه را تعیین می‌کند.

در این میان، سنوار به تنهایی تصمیم خواهد گرفت که تا چه مدت از نیروهای خود علیه ارتش اسرائیل استفاده کند. آیا او تا آخر می‌جنگد؟ به تبعید می‌رود؟ یا به سبک نصرالله در سنگر می‌ماند؟ در هر صورت این تصمیم او خواهد بود و تأثیر مستقیم و تعیین کننده‌ای در زمینه پایان نبردها خواهد داشت.

از سوی دیگر، نتانیاهو بوکسوری است که در رینگ حرکت می‌کند و از پهلو (کابینه راست دیوانه) به پهلو (دولت بایدن) و از آنجا به گزارشگران در میدان (ارتش اسرائیل) ضربه می‌زند. او همه جا حرکت خود را تغییر می‌دهد و سپس با مشتی در چشم و کبودی در کلیه به خانه برمی‌گردد تا ضربه ناک اوت روزانه را دریافت کند. تنها هدفی که او ظاهراً از آن دفاع می کند، خنثی کردن محاکمه‌اش است. بقیه تصمیمات او نتیجه یک رویارویی تصادفی با فشاری تصادفی در ابهامی است که در آن زندگی می‌کند.

مردی که او حتی بیشتر از بن‌گویر به او وابسته است، جو بایدن است که ماشین جنگی نظامی اسرائیل را تقویت می‌کند. پس از پنجاه سال خدمت عمومی، بایدن از راحتی یک ماشین پیشرفته برخوردار است که می‌داند چگونه در جهت سیاست داخلی ملی و سیاست خارجی و امنیتی جهانی حرکت کند.

خود بایدن به دلیل اینکه رهبر بزرگترین ابرقدرت جهان است، قرار است رهبر جهان آزاد باشد و در واقع به همین شکل عمل می‌کند. به این ترتیب، او در دنیایی از انتخاب‌های بی‌رحمانه گیر کرده بود. تا کی و چه تعداد سرباز آمریکایی در افغانستان کشته خواهند شد؟ یا چند سرباز اوکراینی در قربانگاه منافع امپراتوری آمریکا در برابر روسیه قربانی خواهند شد؟ آیا برای رسیدن به بمب و غیره و غیره ایران را ترک خواهید کرد؟

در مورد اسرائیل، بایدن متعهد است ابتدا آمریکایی و سپس اسرائیلی باشد. امروز، او با یک انتخاب شخصی وحشیانه مواجه است که چه کسی قرار است در انتخابات 2024 با ترامپ که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، رقابت کند. حزب بایدن به دنبال راهی برای جایگزینی او با اسب تازه‌تر است، اما او بر رقابت اصرار دارد.

از دیدگاه بایدن، اسرائیل و حماس مشتریان خود را رد می‌کنند. نقش اسرائیل انحلال حماس است که از ایجاد پایگاه استراتژیک خاورمیانه توسط ایالات متحده جلوگیری می‌کند. قبل از انتخابات 2024، قرار است به بایدن نوعی پیروزی بر افراد بد در عرصه داخلی و بین المللی ارائه دهیم. نقش حماس این است که منحل کند و اجازه دهد بایدن، تشکیلات خودگردان فلسطین را به نوار غزه بفرستد.

وضعیت امروز این است که مشتری حماس از انحلال خودداری می‌کند و مشتری اسرائیلی، هنوز ماموریت خود را به پایان نرسانده است. هماهنگی مورد نظر بر اساس جدول زمانی بایدن کار نمی‌کند و ادامه جنگ به منافع آمریکا در روابط با کشورهای عربی و احساس تلخی در خانه خود لطمه می‌زند. نظرسنجی جدید موسسه تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها با سیاست بایدن در جنگ غزه مخالف هستند. 45 درصد از دموکرات‌ها، حزب بایدن، بر این باورند که اسرائیل در حال اغراق در دامنه کارزار نظامی است، در حالی‌که این رقم در جمهوری خواهان 12 درصد است.

بایدن برای اینکه برای متقاعد کردن وقت بخرد، دوگانه صحبت می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در راه از دفتر خود به خانه‌اش از اسرائیل عبور کرد و توضیح داد که صحبت در مورد زمان محدود پایان جنگ، یعنی ماه دسامبر است که اسرائیل مخالفت کرد. به گزارش پولیتیکو، بلینکن پاسخ داد: شما زمان زیادی ندارید. جاناتان وینر، معاون مشاور امنیت ملی جک سالیوان، جدول زمانی متفاوتی دارد. اگر جنگ امروز به پایان برسد، حماس تهدیدی برای اسرائیل باقی خواهد ماند، به همین دلیل است که ایالات متحده از اسرائیل نمی‌خواهد که متوقف شود.

نیر دبوری به دنی کوشمرو گفت: در عرض شش هفته، ارتش اسرائیل حماس را از بین می‌برد و کار را تمام می‌کند، که دو هفته بیشتر از جدول زمانی بایدن است. نتانیاهو تسلیم شد. در مراحل بعدی، نتانیاهو به بایدن گفت: عملیات در خان یونس با شدت بالا تا پایان دسامبر ادامه خواهد داشت. پس از آن، اسرائیل به چند هفته دیگر نیاز دارد تا منطقه را از وجود نیروهای حماس پاکسازی کند. ارتش اسرائیل معنی پاکسازی منطقه با حداقل نیرو را درک نمی‌کند!

در حالی‌که دولت بایدن به صراحت می‌گوید اسرائیل غزه را اداره نخواهد کرد، نتانیاهو اعلام می‌کند که اسرائیل امنیت غزه را مدیریت خواهد کرد، یعنی به جنگ ادامه خواهد داد. ارتش اسرائیل نمی‌فهمد در مورد چه چیزی صحبت می‌کند! بنی گانتز با اشاره به روز بعد، از کنترل نظامی غزه صحبت نمی کند، بلکه از تغییر دولت صحبت می کند

در پشت پرده‌ای که نتانیاهو از بین می‌برد، ساعت سه فرشته براندازی (نتانیاهو، بن گویر و اسموتریچ) با انتخابات مقدماتی در ایالات متحده در آغاز سال 2024 همپوشانی دارد. آنها روی پیروزی ترامپ و کنترل انجیلی‌ها شرط می‌بندند. این منطق دیوانه‌وار پشت اظهاراتی است که نشان می‌دهد این کمپین ماه‌ها، شاید یک سال ادامه خواهد داشت.

آنچه برای مهار نقشه‌های سه فرشته خرابکاری کافی است، اعتراض روزافزون خانواده های افراد ربوده شده است که برای رسیدن به سنوار کشته شدند. یک کمپین بیهوده جلوی آنها پخش می‌شود: ما در خانه سنوار هستیم، گویا نتانیاهو نمی‌داند که زنده سنوار ارزش دارد.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/journalists/Article-1059808

→ خواندن مطلب قبلی

استفاده ارتش اسرائیل از بمب‌های هدایت نشده علیه مردم غزه

خواندن مطلب بعدی ←

رئیس موساد با امیر قطر در اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *