۳۰ شهریور ۱۴۰۳

انتقاد شدید یاییر گولان، معاون سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل، از عملکرد وزیر دفاع

معاون سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نماینده کنست، یاییر گولان، از عملکرد یوآو گالانت وزیر دفاع و روند نبردها در نوار غزه با نیروهای حماس انتقاد کرد و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شد.

گولان در مصاحبه‌ای با روزنامه عبری «معاریو» که روز یکشنبه منتشر شد، وضعیت میدان غزه را از دیدگاه خود توضیح داد و به این نتیجه رسید که مقامات اسرائیلی به هدف اعلام شده خود علی‌رغم هزینه‌های گزاف نرسیدند. وی گفت: من هیچ دستاوردی نمی‌بینم. این جنگ، جنگ اسرائیل با خود است.

Capture1 63
یاییر گولان

گولان در تحلیل خود از اوضاع جنگ گفت: آنچه مرا آزار می‌دهد خود جنگ نیست، به این معنا که آیا ما در گل و لای هستیم؟ زیرا جنگ هزینه‌های دارد.

وی با بیان اینکه معتقد است، مشکل اصلی این است که سطح سیاسی (دولت) اهداف جنگ را روشن نمی‌کند و گفتن اینکه حماس در هم خواهیم شکست، کافی نیست، پرسید: بعد از شکست حماس در غزه چه اتفاقی می‌افتد؟

گولان افزود: اگر هدف شماره یک از نظر من، تعهد اخلاقی دولت اسرائیل در قبال ربوده شدگان و بازگرداندن آنها به خانه‌هایشان است، پس انتظار دارم که این امر در میدان نشان داده شود.

گولان در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا ما دستاوردها و پیشرفت خاصی داریم؟ در حال حاضر من چنین چیزی را نمی‌بینم و افزود: واقعا نمی‌دانم جنبش نظامی فعالی که تعداد زیادی تیپ و لشکر در آن شرکت می‌کنند، در نهایت به کجا خواهد رسید؟

او معتقد است: در پایان، وقتی نتانیاهو می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطین وارد نوار غزه نمی‌شود، پس چه کسی باقی می‌ماند؟ آیا این بدان معناست که ما اداره نوار غزه را به دست خواهیم گرفت؟

گولان: توافق با حماس خواهد بود

گولان تاکید کرد: باید به طور کاملا واضح تاکید کرد که دولت اسرائیل جنگی را به راه انداخته است که جوانانش بدون هیچ هدف نظامی برای آن می‌جنگند و کشته می‌شوند و این تکان دهنده است.

وی گفت: در اینکه آسیب به حماس بسیار زیاد است، شکی نیست و با ادامه جنگ، این آسیب عمیق‌تر می‌شود، اما دولت جدی باید بگوید: بعد چه؟ با فرض حذف حماس، بعد چه خواهد شد؟ حذف حماس چگونه با آزادی افراد ربوده شده مطابقت دارد؟

گولان ادامه داد: در نهایت توافقی حاصل نمی‌شود مگر اینکه حماس متوجه شود که شمشیر از گلویش برداشته شده است، بنابراین اگر هدف نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها، اوضاع به خوبی پیش نخواهد رفت.

گولان معتقد بود که رهبری جنگ باید حقیقت را به مردم خود بگوید. شاید ما مجبور باشیم (هدف) از بین بردن حماس را به خاطر پروژه‌ای که در سال‌های آینده تکمیل خواهیم کرد و نه لزوما در هفته‌های آینده حفظ کنیم.

وی برآورد کرد: اگر بخواهیم به توافق برسیم، احتمالاً توافق با حماس خواهد بود، نه توافق با عامل دیگری. فقط حماس می‌تواند گروگان‌ها را آزاد کند.

وعده‌های دروغین و شکست شدید

گولان در پایان افزود: ما وعده‌های دروغین می‌دهیم. ما به زندگی در جایی ادامه خواهیم داد که هنوز در معرض تهدید است و به رهبری نیاز داریم که حقیقت را به مردمش بگوید.

وی ادامه داد: امروز دولتمردانی که قرار است ما را رهبری کنند از بیان اهداف جنگ و چگونگی پیشرفت آن خودداری می کنند و این تکان دهنده است. حماس با ذهنی روشن وارد این درگیری شد و البته امیدوار بود که دیگران هم بپیوندند و به خوبی فهمید که هزینه‌های آن چقدر است، اما به اسرائیل یک چیز بسیار ساده گفت، من فکر می‌کردم شما می‌توانید مدیریت کنید. من به شما نشان خواهم داد که نمی‌توانید.

گولان اذعان کرد: حتی اگر سینوار کشته شود، باز نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که این جنگ با شکست قاطع اسرائیل آغاز شد.

تغییر دولت

معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل خواستار روی کار آمدن یک دولت جدی اسرائیلی شد.

گولان خاطرنشان کرد که ادامه جنگ با این حکومتی که قادر به تعریف اهداف جنگ نیست و حاضر نیست به مردم بگوید اهداف جنگ چیست، غیرممکن است، بنابراین لازم است این حکومت در اسرع وقت تغییر کند.

 

لینک خبر: معاریو

→ خواندن مطلب قبلی

اعتراض تعدادی از فعالان جنبش اعتراضی در مقابل ادارات

خواندن مطلب بعدی ←

گزارش واشنگتن پست از جنایات جنگی و شدت بمباران ارتش اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *