۳۱ شهریور ۱۴۰۳

اسحاق بریک: ارتش اسرائیل و رسانه‌ها اخبار جنگ را جعل می‌کنند

اسحاق بریک: ارتش اسرائیل و رسانه‌ها بی‌شرم هستند.

Capture1 68بحران بی‌اعتمادی به ارتش اسرائیل در میان مقامات در حال تشدید است، تردید در مورد امکان دستیابی به اهداف اعلام شده برای نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی را نیز به آن باید علاوه کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیلی از همان روز اول جنگ بسیج شدند تا اطلاعات نادرست و تصاویر جعلی از روند جنگ در نوار غزه ارائه کنند و به دنبال تصویر پیروزی بگردند.

با پیشروی جنگ و ادامه اظهارات، اطلاعات و تحلیل‌ها، نادرستی بسیاری از اخباری که رسانه‌های اسرائیلی منتشر می‌کنند. پر واضح است که بسیاری از اظهارات مقامات اسرائیلی دروغ است.

در همین راستا، ژنرال ذخیره اسحاق بریک، یکی از شخصیت‌های معروف نظامی اسرائیل، در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در روزنامه «هاآرتص» منتشر شد، اطلاعاتی را که توسط افسران و سربازان حاضر در جنگ غزه منتشر شده بود، بیان کرد. این اخبار و اطلاعات از تصویری که سخنگوی ارتش اسرائیل ارائه کرده بود، متفاوت بود.

بریک در این مقاله نوشت: از اطلاعاتی که از افسران و سربازانی که از آغاز (آغاز جنگ) در نوار غزه می‌جنگند، به دست آوردم، به این نتیجه رسیدم که سخنگوی ارتش اسرائیل و تحلیلگران نظامی در شبکه‌های تلویزیونی اطلاعات نادرست در مورد هزاران کشته در صفوف جنبش حماس و نبردهای رودررو به مردم می‌دهند. برخلاف آنچه سخنگوی ارتش اسرائیل و تحلیلگران می‌گویند، اکثر جنگ رو در رو و مستقیم صورت نمی‌گیرد و اکثر کشته‌ها و مجروحان اسرائیلی بر اثر انفجار مواد منفجره و شلیک موشک‌های ضد تانک توسط حماس مجروح شدند.

بریک با بیان اینکه اعضای حماس از طریق دهانه‌ها از تونل‌ها بیرون می‌آیند، مواد منفجره را مخفی می‌کنند، کمین می‌گذارند و موشک‌های ضد تانک به سمت خودروهای نظامی اسرائیل شلیک می‌کنند و سپس در تونل‌ها ناپدید می‌شوند، افزود: ارتش اسرائیل تاکنون راه حلی پیدا نکرده است.

بریک افزود: واضح است که سخنگوی ارتش اسرائیل و سطح امنیتی می‌خواهند جنگ غزه را قبل از روشن شدن حقایق، یک پیروزی بزرگ معرفی کنند. و برای این منظور معروف‌ترین شبکه‌های تلویزیونی را به غزه می‌فرستند. ایجاد تصاویر نادرست از پیروزی حتی قبل از نزدیک شدن به هدف مورد نظر، در صورت محقق نشدن کامل اهداف جنگ، می‌تواند بسیار مضر باشد

ژنرال اسرائیلی آنچه را که اکنون در حال رخ دادن است با صحبت‌های مقامات اسرائیل قبل از جنگ در مورد بازدارندگی مقایسه کرد و گفت: این مرا به یاد چیزی می‌اندازد که همان گزارشگران و مفسران شبکه‌های تلویزیونی اصلی اسرائیل به همراه ژنرال‌های بازنشسته قبل از ضربه‌ای که از نوار غزه خوردیم به ما گفتند که ارتش اسرائیل قوی‌ترین ارتش خاورمیانه است و دشمنان ما کاملا تحت کنترل هستند، متاسفانه خبرنگاران، مفسران و بازنشسته‌ها خود ژنرال‌ها به تولید تصاویر و اخبار نادرست در همین راستا ادامه می‌دهند، گویی چیزی یاد نگرفته‌اند.

این ژنرال بازنشسته معتقد است که حذف تونل‌های حماس سال‌ها طول خواهد کشید و خسارات جانی زیادی برای اسرائیلی‌ها به همراه خواهد داشت. حماس آنها را در طی چندین دهه با مشاوره کارشناسان درجه یک ساخته است، این تونل‌ها در طول و عرض نوار غزه، و همچنین از زیر رفح به سینا متصل می‌شوند.

وی افزود: سال‌ها این تصور اسرائیل مبنی بر اینکه حماس بازدارنده شده بود، حاکم بود و به همین دلیل تمام برنامه‌های جنگی در نوار غزه لغو شد و با آغاز جنگ کارشناسان نظامی شروع به تحقیق کردند تا راهکاری بیابند، اما راه حل موثری وجود ندارد.

بریک درباره بازسازی غزه نیز گفت: بسیاری از افسران و سربازان در نوار غزه به من می‌گویند که جلوگیری از بازسازی مجدد حماس پس از ویرانی بزرگی که ارتش اسرائیل بر پایگاه‌های خود وارد کرد بسیار دشوار و شاید غیرممکن خواهد بود.

 

لینک خبر : هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

کنایه لاپید به نتانیاهو: اگر من جای نتانیاهو بودم، استعفا می‌کردم!

خواندن مطلب بعدی ←

تقلب خزانه‌داری اسرائیل در بودجه 2024

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *