۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کلکالیست: بازگشت اقتصاد اسرائیل به 20 سال قبل

اقتصاددانان اسرائیل: در یک سناریوی خوش‌بینانه، اقتصاد اسرائیل، به دو دهه قبل بازخواهد گشت.

اقتصاددانان اسرائیلی در حال بررسی گزینه‌های پس از جنگ در مورد غزه هستند و از شاخص‌های فعلی به این نتیجه می‌رسند که این بحران در اقتصاد اسرائیل موقتی نیست، بلکه بلندمدت خواهد بود. به گفته اقتصاددانان اسرائیلی، عملیات طوفان الاقصی، نسل کشی ناشی از اشغال نوار غزه، همچنین درگیری‌های داخلی اسرائیل، منجر به افزایش بی‌سابقه هزینه‌ها تا 200 میلیارد شکل معادل 54 میلیارد دلار شد.

روزنامه اقتصادی کلکالیست نوشت: در مورد راهکارها، مسیر آسانی در پیش نخواهیم داشت. شموئل آبرامسون، اقتصاددان ارشد وزارت دارایی اسرائیل، در جریان جلسه‌ای که در دانشگاه عبری با عنوان اقتصاد اسرائیل پسا جنگ، برگزار شد گفت که بودجه دفاعی درصدی از تولید ناخالص داخلی از 4.6 به حدود 6 درصد افزایش خواهد یافت، در یک سناریوی نسبتاً خوش بینانه ما به دو دهه قبل باز خواهیم گشت.

وی افزود: اگر در گذشته تنش داخلی بین امنیت و اقتصاد وجود داشت، اکنون برای ما روشن شده است که برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران باید جنگ به خوبی پایان یابد به گفته آبرامسون، جنگ از نظر تأثیرات بر اقتصاد شبیه آنچه در 20 سال گذشته دیده‌ایم، نیست.

آبرامسون هزینه مخارج امنیت را به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی معرفی کرد که طی دهه گذشته به تدریج کاهش یافته و به 4.6 درصد رسیده است، وی توضیح داد که وضعیت فعلی ادامه نخواهد داشت زیرا افزایش بودجه دفاعی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی به حدود 6 درصد، نشان دهنده آسیب به 1.4 درصد تولید ناخالص داخلی است، یعنی بیشتر از کل بودجه آموزش عالی در اسرائیل و وزارت رفاه اجتماعی یا بودجه وزارت امنیت داخلی.

Capture 35

تاثیرات گسترده جنگ بر اقتصاد اسرائیل

آبرامسون همچنین به تعویق ورود نیرو به بازار کار به دلیل تمدید خدمت اجباری اشاره کرد و گفت: موضوع زمان نیز حائز اهمیت است چرا که به تعویق انداختن ورود نیرو به کار به مدت یک سال تخمین زده می‌شود که 0.9 درصد زیان کاری را بر تولید ناخالص داخلی به دنبال خواهد داشت. این میزان خسارت، میلیاردها شکل است. آبرامسون افزود: در کوتاه مدت، افزایش بدهی و درآمد، از جمله افزایش مالیات، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در این جلسه آدی براندر، مدیر بخش تحقیقات بانک اسرائیل، به بازار کار اشاره کرد و گفت: قبل از جنگ، اقتصاد اسرائیل در رشد کامل بود، در حالی که اکنون رکود اقتصادی به بیش از 18 درصد رسیده است.

هر دو براندر و آبرامسون ادعا کردند که حق بیمه مورد نیاز سرمایه گذاران در اقتصاد اسرائیل از ابتدای جنگ به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بر نیاز به کارگران در صنعت ساختمان با توجه به توقف دسترسی کارگران فلسطینی به کارگاه ها تاکید کردند.

وی افزود: هیچ بخش اقتصادی باقی نمانده است که کاهش بسیار چشمگیری را ثبت نکرده باشد. از ابتدای سال 2023، تأثیر اصلاحات قضایی و سپس عملیات 7 اکتبر بسیار مشهود است و به طور کل منجر به کاهش 18 درصدی نرخ ارز شکل شد.

وی در مورد هزینه‌های جنگ نیز گفت: فکر نمی‌کردیم هزینه‌های جنگ به حدود 200 میلیارد شکل برسد این در حالی است که هنوز در میانه راه جنگ هستیم و بر این میزان افزوده خواهد شد.

 

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/sjultyko6

→ خواندن مطلب قبلی

شرکت هواپیمایی ایر فرانس: خط هوایی فرانسه-اسرائیل به فعالیت خود باز خواهد گشت

خواندن مطلب بعدی ←

دستور آماده باش وزارت بهداشت اسرائیل در پی افزایش درگیری‌ها در مرزهای شمالی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *