۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص: تهدیدی به نام اسموتریچ، یهودیت از رودخانه تا دریا

هاآرتص روز پنج‌شنبه در سر مقاله‌ خود با عنوان «خطر فوری، نام او اسموتریچ است!» خواهان برکناری فوری وی شد.

وزیر دارایی بزالل اسموتریچ به جنگ افروزی در کرانه باختری ادامه می‌دهد. در حالی که چشم جهان به غزه و احتمال تشدید تنش در شمال است، اسموتریچ به انتشار پیام‌های تحریک آمیز ادامه می‌دهد و از انتقال پول مالیات به تشکیلات خودگردان فلسطین خودداری می‌کند. پولی که اسرائیل طبق توافقات موظف به انتقال آن است.

نه درخواست‌های بایدن، نه دیدارهای بلینکن، و نه شکایت در دیوان دادگستری بین‌المللی، اسموتریچ را ساکت نمی‌کنند و او را از سوء استفاده از جنگ برای رسیدن به رویاهای مسیحایی خود در یک کشور یهودی و غیر دموکراتیک از رودخانه تا دریا باز نمی‌دارند.

بلینکن در پایان دیدار خود گفت که نتانیاهو به او قول داده است که اسرائیل، فلسطینی‌ها را برای خروج از نوار غزه تحت فشار قرار نمی‌دهد. او از اسرائیل خواست تمام پول مالیاتی را که به تشکیلات اختصاص داده است، منتقل کند. با توضیح اینکه این، به نفع اسرائیل است. او گفت: این درآمد آنهاست و خودگردان باید آن را دریافت کنند. آنها باید دستمزد کارگران خود را بپردازند و خدمات ضروری از جمله کار حیاتی نیروهای امنیتی فلسطین را که نقش بسیار مهمی در حفظ ثبات کرانه باختری ایفا می‌کنند، ارائه دهند.

اما بلینکن کیست؟ و آمریکا کیست که به اسرائیل بگوید چه کار کند؟ اسموتریچ مستکبر در توئیتی نوشت: بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به اسرائیل خوش آمدید و توضیح داد: شِکلی که به دست خانواده‌ها در غزه برسد را به مقامات حکومت منتقل نمی‌کنیم و برای باز کردن دروازه‌های غزه برای مهاجرت داوطلبانه آوارگان غزه تلاش می‌کنیم، درست همانطور که جامعه بین المللی با پناهندگان از سوریه و اوکراین برخورد کرد.

هاآرتص نوشت: اسموتریچ نه تنها آمریکایی‌ها را تحقیر می‌کند، بلکه در اظهارات خطرناک خود، هشدارهای صریح رئیس ستاد ارتش و افسران ارشد در مورد وخامت اوضاع در کرانه باختری را نیز نادیده می‌گیرد. سطح امنیتی به سطح سیاسی توضیح می‌دهد که کرانه باختری در آستانه انفجار است و به دلیل ناآرامی های ناشی از مشکلات اقتصادی و عدم ورود کارگران به اسرائیل نسبت به انتفاضه سوم هشدار می‌دهد.

ارتش اسرائیل به اسرائیل فکر می‌کند در حالی‌که اسموتریچ برای توسعه شهرک‌ها توطئه می‌کند و اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد و  باعث جنگ می‌شود. آفریقای جنوبی از اظهارات وی برای متهم کردن اسرائیل به قصد ارتکاب جنایات جنگی استفاده می‌کند. هرچه او می‌گوید و انجام می‌دهد به روابط با ایالات متحده آسیب می‌زند و تعهد این کشور برای ایستادن در کنار اسرائیل در برابر دشمنانش را تضعیف می‌کند. ایالات متحده از پروژه اسکان و اخراج مورد حمایت اسموتریچ و همراهانش حمایت نمی‌کند و قصد ندارد از آن حمایت کند.

تحلیلگر هاآرتص در پایان افزود: مشاور حقوقی باید به اسموتریچ توضیح دهد که اظهارات وی توانایی اسرائیل برای دفاع از خود در لاهه را تضعیف می‌کند. نتانیاهو باید اسموتریچ را برکنار کند و دستور انتقال پول را به مقامات خودگردان فلسطین فورا صادر کند.

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

رئیس ستاد ارتش: پس از جنگ در نوار غزه، می‌دانیم چگونه این کار را در لبنان انجام دهیم

خواندن مطلب بعدی ←

خطاب به سران صهیونیست: گروگان‌ها را به هر قیمتی آزاد کنید حتی با شرایط سنوار!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *