۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بازسازی غزه در ازای عادی سازی روابط با عربستان سعودی، پیشنهاد جدید ارائه شده به بایدن

معاریو: ایالات متحده به تلاش‌های عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

برت مک گورک، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، پیشنهاد جدیدی ارائه کرد که بازسازی نوار غزه پس از جنگ و عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را به هم مرتبط می‌کند.

صبح امروز (شنبه) وب سایت هافینگتون پست گزارش داد: به گفته مک گورگ، این طرح به عنوان انگیزه‌ای برای بازسازی این نوار خواهد بود که عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در آن مشارکت خواهند داشت. با این حال، مقامات دولتی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که این طرح ممکن است باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.

در هفته‌های اخیر، مک گورگ این طرح را به مقامات امنیتی ارائه کرد که شامل یک جدول زمانی 90 روزه پس از پایان جنگ در نوار غزه است. این مقام آمریکایی مدعی شد در صورت تلاش دیپلماتیک آمریکا، اسرائیل و عربستان برای امضای توافق عادی سازی، امکان دستیابی به آتش بس و بازسازی مناطق ویران شده در جنگ وجود دارد.

با این حال، یک مقام آمریکایی که از جزئیات مطلع است، بدون اشاره به حزئیات گفت که این طرح نکته اصلی را از دست داده است. در این طرح که در یک سند فوق محرمانه به مقامات ارشد دستگاه دفاعی در واشنگتن ارائه شد، تصریح شده است که بایدن، در ماه‌های آینده به عنوان تور پیروزی برای توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی از منطقه بازدید می‌کند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی در مورد این طرح اظهار نظر کرد و گفت که مطمئن نیستم این طرح، اکنون واقع بینانه باشد، اما اشاره کرد که تمایل شدید عربستان برای انجام معامله وجود دارد.

اوایل این هفته سفیر عربستان سعودی در انگلیس گفت که کشورش علاقه‌مند به عادی سازی روابط با اسرائیل پس از جنگ غزه است، اما هر توافقی باید منجر به تشکیل کشور فلسطین شود.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1067470

→ خواندن مطلب قبلی

نود و نهمین روز جنگ، بمباران و درگیری شدید در مرکز و جنوب نوار غزه

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو: اسرائیل قصدی برای جابه‌جایی جمعیت غزه ندارد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *