۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دیدار بلینکن از عربستان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شب گذشته با همتای سعودی خود در عربستان، درباره جنگ جاری میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، این گفتگو درباره سفر آتی بلینکن به عربستان سعودی بوده است که در این میان، در مورد موضوعاتی همچون تاکید بر ایجاد امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان تحت عنوان تضمین یک توقف بشر دوستانه و آزادی تمامی اسرا بحث و گفت‌وگو شد.

اورشلیم پست نوشت: این بیانیه اندکی پس از آن منتشر شد که منابع خبری از اکتفای عربستان سعودی به تعهد اسرائیل برای ایجاد یک دولت فلسطینی در نوار غزه صحبت کرده بودند. اما سوال اینجاست که چرا این کشور اکنون در این شرایط بحرانی چنین اقدامی را انجام می‌دهد؟ ماه‌ها دیپلماسی تحت رهبری آمریکا برای متقاعد کردن سعودی‌ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم برای اولین بار در ریاض در ماه اکتبر به دلیل خشم روزافزون اعراب از جنگ و تنش در غزه کنار گذاشته شد.

تغییر رویه عربستان درباره راه حل دو دولتی در غزه

دو منبع آگاه نیز از تمایل عربستان برای افزایش امنیت خود در منطقه علی الخصوص در مقابل ایران خبر دادند، تا با این کار پادشاه عربستان بتواند برنامه‌های بلند پروازانه خود را در مسیر متحول کردن اقتصاد این کشور و جذب سرمایه گذاری عظیم خارجی ادامه دهد. در این بین، عربستان سعودی دیگر اصراری به تشکیل دولت فلسطینی در غزه ندارد در عوض راه حل دو دولتی را پذیراست.

چنین توافق بزرگی در منطقه که به طور گسترده به عنوان یک توقف طولانی تلقی می‌شود، همچنان با موانع سیاسی و دیپلماتیک متعددی روبه رو خواهد بود. عربستان سعودی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ماه ژانویه به منابع خبری گفت که بدون حل مسئله فلسطین، عادی سازی روابط با اسرائیل امکان پذیر نیست! وزیر خارجه این کشور نیز در مصاحبه‌ای گفت: آنچه در درگیری‌های غزه شاهد آن هستیم، کشتار جمعی فلسطینیان است که باید کاملا متوقف شود.

 

منبع خبر: https://www.jpost.com/breaking-news/article-784933

→ خواندن مطلب قبلی

صهیونیست‌ها دست به دامن روسیه شدند

خواندن مطلب بعدی ←

عقب نشینی عربستان؛ سعودی‌ها به تعهد سیاسی تل آویو برای تشکیل دولت فلسطینی اکتفا کردند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *