۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خانواده گروگان‌ها در عرصه سیاست

اسرائیل تایمز از حضور خانواده گروگان‌ها در عرصه سیاسی اسرائیل خبر داد.

در ماه ژانویه در نظرسنجی‌هایی از مردم اسرائیل خواسته شد تا نامزد مورد نظر خود برای انتخابات را معرفی کنند. از میان نظرات به دست آمده، غالبا نام افرادی از خانواده گروگان‌ها به چشم می‌خورد.

برآیند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که همزمان با شرایطی که نتانیاهو از پایین‌ترین سطح محبوبیت برخوردار است، خانواده گروگان‌ها حاضرند تا برای معامله با حماس و آزادی گروگان‌ها، تغییراتی سیاسی را اعمال کنند. این نتایج تنها بخشی‌ از تحولات گسترده سیاسی رژیم صهیونیستی است که پس‌ از شروع جنگ تسریع یافته است.

نمرود نیر، روانشناس سیاسیِ موسسه تحقیقات ترومن دانشگاه عبری که این نظرسنجی را انجام داد؛ گفت: اعتراضات خانواده گروگان‌ها، نقطه عطف بسیار مهمی در راستای مقابله و اعتراض علیه دولت است.سیاس

یکی‌ از اسامی مذکور در آرا، گیل دیکمن، از خویشاوندان گروگان کارمل گات است. وی یک شخصیت فعال در گروه‌های خانواده گروگان‌ها بود. همچنین از جمله اسامی نامبرده، نام جاناتان شمریز به چشم می‌خورد، کسی که برادرش الون جزو سه گروگانی بود که بر اثر قصور یک مامور اسرائیلی در تاریخ 15 دسامبر کشته شد. شمریز از آن پس یکی از منتقدان سرسخت دولت تبدیل شد. وی به رویترز گفت: من هرکاری برای اصلاح این کشور انجام خواهم داد و این اگر به معنای ورود به سیاست باشد، درباره آن تصمیم خواهم گرفت.

نظرسنجی‌های موسسه ترومن و موسسه دموکراسی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که شکاف شدیدی بین حزب راست و چپ به وجود آمده است. طرفداران حزب چپ، اکثرا خواستار معامله با حماس، آتش بس و آزادی زندانیان فلسطینی در ازای گروگان‌ها هستند. در همین حال سمت راست ادامه جنگ را بر معامله و آتش بس ترجیح می‌‍ دهند.

لازم به ذکر است که تعداد زیادی‌ از گروگان‌های اسرائیلی در غزه، از کیبوتص هستند. جوامعی که ارتباط تاریخی عمیقی با حزب چپ دارند. بنابراین احزاب چپ فعال می‌توانند برای هرکسی‌ که با گروگان‌ها نسبتی دارد و تصمیم گرفته تا به سیاست ورود کند، مناسب باشد.

تومر رزنیک، دبیرکل چپگرای مرتص در پاسخ به این سوال که آیا حزب قصد دارد تا کسی را به عضویت بپذیرد؟ او گفت: باتوجه به وضعیت فعلی، حزب در حال سازماندهی مجدد خود، برای انتخابات بعدی است و این منوط بر ورود نامزدهای جدید است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/hostages-relatives-gain-political-clout-as-war-reshapes-electoral-landscape

→ خواندن مطلب قبلی

دانشگاه‌ها، میدان جدید نبرد اسرائیل و حماس

خواندن مطلب بعدی ←

اخلال در گذرگاه کرم شالوم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *