۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گلوبز: استرالیا ارسال گوشت به اسرائیل را متوقف کرد

دولت استرالیا اعلام کرد که به دلیل بدتر شدن شرایط حمل و نقل دریایی، ارسال محموله دام زنده به اسرائیل را متوقف می‌کند. این تصمیم موجب نگرانی مقامات صهیونیستی از افزایش قیمت و فراگیری چنین اقداماتی شد.

سایت روزنامه اقتصادی گلوبز فاش کرد که استرالیا صادرات گوشت به اسرائیل را متوقف کرده است. به گزارش این روزنامه در هفته‌های اخیر، به دلیل تهدیدات حوثی‌ها، بخش بزرگی از رفت‌وآمد دریایی به مقصد اسرائیل مجبور به تغییر مسیر و حرکت در اطراف دماغه امید نیک در آفریقا شد. تصمیم استرالیا ممکن است شامل محموله‌های اضافی دام زنده از این کشور شود که تامین کننده بیش از یک چهارم واردات گوشتی اسرائیل است که با کشتی‌های باری به اسرائیل صادر می‌شود. به گفته کارشناسان، این تصمیم افزایش قیمت محصولات دامی در اسرائیل را در پی خواهد داشت.

در روزهای اخیر رسانه‌ها در استرالیا گزارش دادند که کشتی حامل حدود 14000 گوسفند و 1500 راس گاو یک ماه پیش عازم اسرائیل شد اما به دلیل بحران دریایی از ادامه مسیر منصرف شد. همچنین در این گزارش آمده است که کشتی MV Bahijah متعلق به شرکت اسرائیلی Bassam Dabbah در روزهای اخیر درخواست اجازه سفر به منطقه را داشت، اما مقامات استرالیا آن را رد کردند.

در سال‌های اخیر، تعداد محموله‌های زنده وارد شده به اسرائیل افزایش یافته است. طبق گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی GFI اسرائیل، به نظر می‌رسد که اسرائیل به واردات دام و ماهی به شدت متکی است اگر نبرد در شمال علیه حزب الله شدت یابد واردات گوشت با مشکل بزرگی همراه خواهد بود و این موضوع که غالب مرغداری‌ها و کارخانه‌ها در نزدیکی مرز شمالی قرار دارند را نیز باید به آن علاوه کرد.

نیر گلدشتاین، مدیر عامل مؤسسه تحقیقاتی GFI اسرائیل در همین راستا گفت: اسرائیل محموله‌های زنده را از تعداد بسیار محدودی از کشورها وارد می‌کند. طبق داده‌های وزارت کشاورزی، واردات گوشت از استرالیا در سال 2023 نسبت به دوره قبلی افزایش چشمگیری داشته است.

طبق این گزارش 85 درصد از دام‌ها با کشتی، از طریق بنادر ایلات، اشدود و حیفا به اسرائیل وارد می‌شوند که تمامی این بنادر به دلیل جنگ ناامن هستند. از سوی دیگر اسرائیل با چالش‌های پرورش طیور و تخم مرغ روبه‌رو است. جوجه‌ها در شمال کشور در بخش گرمایش قرار دارند و 90 درصد ترکیب غذایی رشد آن وارداتی است و ما پیش بینی می‌کنیم که در صورت جنگ شدید با حزب الله، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی ورود به این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده یا لغو کنند. بندر ایلات غیرفعال است، بندر حیفا مستقیماً تهدید می‌شود و از ورود شرکت‌های کشتیرانی جلوگیری می‌شود.

به گفته گلدشتاین، وضعیت امنیتی پیچیده، بر افزایش قیمت‌ها و در دسترس بودن مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. وی افزود که در هفته اول جنگ، با شرایطی مواجه شدیم که در قفسه‌های سوپرمارکت هیچ محصولی از تخم مرغ و مرغ وجود نداشت. اکنون که در دوره افزایش قیمت هستیم که تقریبا هر روز یک تامین کننده دیگر، چه تولید کننده یا واردکننده، افزایش قیمت محصولات خود را اعلام می‌کند. اکنون باید منتظر افزایش قیمت گوشت باشیم.

 

لینک خبر: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001469658

→ خواندن مطلب قبلی

نظرسنجی جدید مشخص کرد که اولیت اول صهیونیست‌ها، آزادی گروگان‌هاست

خواندن مطلب بعدی ←

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک به اسرائیل را رد کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *