۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کاهش رتبه اعتباری اسرائیل زیر سایه جنگ

شرکت بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری، مودیز، رو گذشته از کاهش رتبه اعتباری اسرائیل از سطح A1 به سطح A2 خبر داد. این بدترین اتفاق برای دولت اسرائیل است.

رتبه اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری به معنای استقراض در بازارهای بین‌المللی است و به معنای توانایی بازپرداخت بدهی در دراز مدت است. هرچه رتبه اعتباری یک کشور بالاتر باشد، بیانگر اعتماد و اطمینان از سوی شرکت‌های اعتباری است. و این یعنی که دولت می‌تواند نرخ‌های بهره پایین‌تری را پرداخت کند.

تنزل پیدا کردن یک رتبه به چه معناست؟

طبق اعلام مودیز، رتبه اسرائیل تنزل پیدا کرده است و اسرائیل باید برای وجوهی که در بازار های مالی وام می‌گیرد، نرخ بهره بالاتری بپردازد. یعنی با گذشت زمان، اسرائیل باید مبلغ بیشتری را از خزانه‌داری دولت خود برای بازپرداخت وام و نرخ بهره خرج کند. این امر باعث می‌شود که دولت مبلغ کمتری برای اوضاع اقتصادی داخلی خود بپردازد.

آیا از قبل پیش‌بینی هایی شده بود؟

در اولین هفته‌های جنگ سه شرکت بین‌المللی رتبه‌بندی اعتبار، کاهش اعتبار اسرائیل از شرایط پایدار به منفی و نزولی پیش‌بینی کرده بودند. و هرکدام از آنها اظهار داشتند که تصمیمشان به علت شرایط جنگی موجود در منطقه است. همچنین تحلیلگران زیادی در حوزه اقتصاد بین‌المللی، احتمال روند نزولی رتبه اعتباری اسرائیل در اثر جنگ را تخمین زده بودند.

کاهش رتبه اعتباری اسرائیل زیر سایه جنگ
کاهش رتبه اعتباری اسرائیل زیر سایه جنگ

تلاشی برای این اتفاق انجام شد؟

مقامات اقتصادی از ترس کاهش رتبه اعتباری و پیامدهای آن در بازار بین‌المللی، از رئیس بانک اسرائیل خواستند تا از دولت بخواهد بودجه را محدودتر کند و این یعنی کاهش هزینه‌های غیر ضروری و افزایش درآمد قبل از اینکه رتبه اعتبای کاهش پیدا کند.

علت کاهش رتبه چیست؟ فقط به دلیل جنگ؟؟

در واقع حتی قبل از شروع جنگ، اقتصاد داخلی اسرائیل با خطرهای زیادی مواجه بود، همچنین اقتصاد بین‌المللی و رتبه اعتباری نیز همینطور. اما در ماه گذشته شرکت مودیز گزارشی برای سرمایه‌‎گذاران در اسرائیل پس از پیشبرد اصلاحات قانونی منتشر کرد. در این گزارش آمده است که افزایش و ادامه دار بودن تنش‌های سیاسی و اجتماعی در اسرائیل، تاثیرات منفی بر اقتصاد این رژیم می‌گذارد.

کاهش رتبه اعتباری اسرائیل تاثیری بر اوضاع اقتصادی دارد؟

به نقل از منابع عبری، این سیر نزولی رتبه اعتباری تاثیر ویژه‌ای بر اقتصاد داخلی رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت. اما همانطور که در بالا اشاره شد، چون رتبه اعتباری کاهش یافته است دولت اسرائیل مجبور است برای پرداخت بدهی‌های خود، از پس‌انداز خزانه‌داری، مبلغ بیشتری را خرج کند. این امر ممکن است بر ارائه خدمات دولت به شهروندان تاثیر منفی بگذارد.

 

منبع خبر: http://tinyurl.com/csphfp5m

→ خواندن مطلب قبلی

دستور نتانیاهو به ارتش برای طرح دوگانه در رفح

خواندن مطلب بعدی ←

آمریکا قصد دارد سربازان ارتش اسرائیل را تحریم کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *