۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص: خیابان‌ها فریاد «ترک» سر می‌دهند

هاآرتص برگزاری بزرگترین اعتراض تاریخ اسرائیل را پیش بینی کرد.

نتانیاهوو

هاآرتص در مقاله امروز خود نوشت: نتانیاهو یک فرصت عالی داشت که در وحشتناک‌ترین زمان به دست آمد و می‌توانست با کمی احتیاط از آن استفاده کند. اگر او وزیر اقتصاد شکست خورده و وزیر امنیت ملی را از سِمت‌های خود برکنار می‌کرد، یایر لاپید و آویگدور لیبرمن را در دولت وارد می‌کرد، 10 وزارتخانه اضافی را و تمام اعضای کنست نروژ را اخراج می‌کرد، بودجه‌های سیاسی را حذف می‌کرد و یک سخنران برای گزارش روزانه منصوب می‌کرد.

اگر در طول جنگ، او به آمریکایی‌ها یک تعهد (خالی از ماهیت) به یک کشور غیرنظامی فلسطینی می‌داد. این امر می‌توانست با برگزاری جشن رسمی در کاخ سفید و ایجاد یک محور معتدل عربی که وزنه تعادلی برای افراط‌گرایان فراهم می‌کند، یک توافق تاریخی عادی سازی با عربستان سعودی را برای اسرائیل به ارمغان بیاورد.

اگر در همان زمان، او از روسای ستاد و شین بت حمایت می‌کرد و در برابر کسانی که به آنها حمله می‌کردند، می‌ایستاد، افرادی مانند آمیچای الیاهو را در روزی که درباره بمب هسته‌ای صحبت می‌کرد، اخراج می‌کرد، و در مصاحبه با کانال‌های اسرائیلی و حتی خبرنگاران خارجی مسئولیت کامل این شکست را بر عهده می‌گرفت و توضیح می‌داد که چگونه جنگ در واقعیتی بهتر ظاهر می‌شود. می‌توانست در پایان جنگ بگوید:

بازنشسته می‌شوم، مهم نیست چه کسی مقصر است، من مسئولیت دارم. ماه‌ها در این سمت، خودم را صرفاً وقف مدیریت جنگ خواهم کرد.

تحلیلگر هاآرتص تصریح کرد: به زودی اعتراضی علیه نتانیاهو به راه خواهد افتاد که بزرگترین اعتراض در تاریخ اسرائیل است. اعتراض همچون اعتراض به اصلاحات قانونی در مقایسه با آنچه این بار اتفاق خواهد افتاد مانند یک آزمایش راحت به نظر می‌رسد. کسانی که بیرون می‌آیند، شاید میلیون‌ها نفر، فریاد خواهند زد: ترک! آنها خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد، بلکه روی آن خواهند نشست و در رأس تظاهرکنندگان، مردان ذخیره‌ای قرار خواهند گرفت که جان خود را به خطر انداخته و دوستان، اعضای خانواده‌های داغدار و اعضای خانواده‌های ربوده‌شدگان‌اند. حتی نیروهای بن‌گویر در پلیس تمایل یا توانایی برای متفرق کردن این تظاهرات را نخواهد داشت.

این تظاهرات سخت و زشت خواهد بود و با برخوردهای خشونت آمیز بدتر می‌شود و دولتی را که از قبل زخم‌های خود را می‌لیسد و بازگشت به زندگی عادی برایش دشوار است، فلج می‌کند. معترضین به او خواهند گفت که این یک اعتراض سیاسی است، دولت آمریکا بهای آن را خواهد داد و این یک اعتراض قانع کننده برای کاپلان است.

هاآرتص مدعی شد که نتانیاهو بازی‌های خود را طبق معمول ادامه خواهد داد. او یک کمیته تحقیقات رسمی تشکیل خواهد داد و با قاضی دیوان عالی که ریاست آن را برعهده خواهد داشت عکس می‌گیرد و متعهد می‌شود که با نتایج آن موافق است و مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت، اما همه اینها به او کمکی نمی‌کند. این پایان خواهد یافت. در نهایت او استعفای خود را تقدیم خواهد کرد و حقیرتر از همیشه، تحقیر و طرد شده این سمت را ترک خواهد کرد و به عنوان بدترین نخست وزیر تاریخ اسرائیل از او یاد خواهد شد.

هاآرتص در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری صبر خود را از دست داده‌اند. آنها می‌خواهند به خیابان بروند. الان وقتش نیست. نتانیاهو وعده داده است که پیروزی مطلق در راه است. گانتز و آیزنکوت هنوز در دولت هستند. ترس از باطل بودن اعتراض از بین خواهد رفت. این باید پس از استعفای ارتش و رهبران شین بت باشد. پس از خروج گانتز و آیزنکوت، وقتی نتانیاهو در اجلاس تنها می‌ماند، تنها کسی که بهای آن را نپرداخته است، ما نیازی به جستجوی زمان دقیق نداریم. خشم مردم خیلی زیاد است که کسی نتواند جلوی آن را بگیرد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/opinions/2024-02-12/ty-article-opinion/.highlight/0000018d-985f-d131-ad8f-dbdf18ce0000

→ خواندن مطلب قبلی

اتحادیه اروپا خواستار توقف فروش سلاح به اسرائیل شد

خواندن مطلب بعدی ←

سقوط ارزش شکل در برابر دلار

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *