۳۰ شهریور ۱۴۰۳

طرح تشکیل دولت فلسطینی، فرصتی برای اسرائیل

هاآرتص در مقاله روز جمعه در مقاله‌ای با عنوان فرصت اسرائیل، طرح دو دولتی را فرصتی مناسب برای اسرائیل دانست.

هاآرتص نوشت: روزنامه واشنگتن پست دیروز گزارش داد که ایالات متحده و برخی کشورهای عربی مشتاقانه منتظر ارائه یک طرح بلندمدت از جمله یک چارچوب زمانی برای تشکیل کشور فلسطین برای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ظرف چند هفته هستند.

منابع آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که بر اساس این طرح، آتش‌بس در درگیری‌ها در نوار غزه به مدت شش هفته اعلام می‌شود و طی آن طرح صلح به صورت علنی ارائه و اولین گام‌ها از جمله تشکیل دولت موقت فلسطین برای اجرای آن برداشته خواهد شد.

نویسنده مقاله ادامه داد: این خبر خوبی برای دولت اسرائیل خواهد بود. اگر این طرح واقعاً عملی و محقق شود و اسرائیل به چالش پاسخ دهد، توپ در دستان اوست و این شانس زندگی او خواهد بود، بزرگترین و شاید آخرین فرصت برای تغییر چهره و شانس او ​​برای ادغام در منطقه، دیگر هرگز فرصتی مانند آن وجود نخواهد داشت.

برای این منظور، اسرائیل باید به سرعت سیاست طردی را که سال‌ها دنبال کرده است، تغییر دهد. در دولت فعلی به ریاست بنیامین نتانیاهو، تغییری رخ نخواهد داد. روز گذشته دفتر او بیانیه‌ای در واکنش به طرح بایدن مبنی بر تشکیل کشور فلسطینی صادر کرد و گفت: زمان هدیه دادن به حماس نیست.

وی افزود: اگر مردم اسرائیل زندگی و تغییر را دوست داشته باشد باید دولت دیگری تشکیل شود که فرصت را از دست ندهد و از زمان فراتر نرود. فکر کردن به اینکه دولت تا ابد با سرنیزه‌های خود زندگی خواهد کرد، مهم نیست که چقدر پیشرفته و هوشمند باشد، تفکری است که در 7 اکتبر در هم شکست. بنابراین، اهمیت سیاستی که چنین ابتکاری بین المللی را پیش می‌برد را نمی‌توان نادیده گرفت.

آخرین باری که چنین فرصتی در سال 2002 رخ داد، با انتشار طرح صلح اتحادیه عرب، اسرائیل همچنان آن را رد کرد و حدود 20 سال جنگ و خونریزی دیگر را برای خود به ارمغان آورد. اکنون چالش پیش روی نتانیاهو و دولت، این است که او در مقابل سایر نیروهای سیاسی اسرائیل قرار دارد. آنها می‌توانند برای این طرح جان بدهند و دوباره فرصت را از دست ندهند.

بنابراین، همه نگاه‌ها به آنها دوخته شده است: آیا آنها برای پاسخ به این چالش دست به هر کاری می‌زنند؟ اگر اسرائیل فرصت دیگری را از دست دهد، این امر بیش از هر زمان دیگری در گذشته برای آینده اسرائیل بد خواهد بود.

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

«خون در برابر خون»، وحشت صهیونیست‌ها از عزم حزب‌الله برای انتقام

خواندن مطلب بعدی ←

هشدار: منشا آلودگی سواحل اسرائیل در دریای مدیترانه از داخل اسرائیل است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *