افزایش صادرات گاز تنها راه نجات

دو اطلاعیه متفاوت از مشارکت دو مخزن گاز طبیعی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که با وجود جنگ، صادرات گاز طبیعی به مصر و کشورهای هم‌پیمان با اسرائیل در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

صادرات گاز طبیعی پتانسیل قابل توجهی برای سیاست خارجی و همچنین برای بازار سهام محلی اسرائیل دارد. همین امر بحث در مورد تعادل میزان گاز طبیعی که در اسرائیل باقی خواهد ماند و آسیب احتمالی به رقابت بین مخازن گاز در بازار محلی را دوباره مطرح می‌کند.

میزان ظرفیت دو مخزن بزرگ اسرائیل
میزان ظرفیت دو مخزن بزرگ گاز اسرائیل

قرار است که یک خط لوله به طول 150 کیلومتر در 90 کیلومتری حیفا به نزدیکی سواحل عسقلان احداث شود. هزینه احداث این خط لوله حدود 673 میلیون دلار برآورد شده است. احداث چنین خط لوله‌ای می‌تواند ظرفیت تولید را به حدود 16 میلیارد متر مربع در سال فراهم سازد.

در صورت تحقق این توافق، این مخزن تنها مخزنی نخواهد بود که صادرات گاز را به دوش خواهد کشید. بر اساس گزارش‌های اداره منابع طبیعی در وزارت نیرو، در سال جدید حدود 1.57 متر مربع نیز از مخازن دیگر صادر خواهد شد.

ByhbaTy3T 0 0 930 851 0 x large

صادرات گاز و هر کالا و منابع دیگری بر روابط سیاسی و دیپلماسی تأثیر مستقیم می‌گذارد. از شروع جنگ غزه تولید گاز در مخزن تامار به دلیل نزدیکی دکل به نوار غزه متوقف شد. به منظور عرضه گاز طبیعی به بازار داخلی صادرات گاز 80 درصد کاهش یافت که منجر به افزایش قطعی برق نیز می‌شد.

این اولین گام به سوی مجموعه تصمیمات آینده برای بخش سوخت و انرژی اسرائیل است که انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور اتخاذ شود. افزایش شاخص قیمت در سال گذشته به دلیل دو پیشنهاد خرید برای شرکت‌های حامل انرژی اسرائیلی بود که منجر به جهش قیمت نیز شد.

آمار افزایش صادرات گاز در زمان‌های مختلف
آمار افزایش صادرات گاز در زمان‌های مختلف

اردن، مصر و هر کشوری که اسرائیل با آن روابط سیاسی و دیپلماسی دارد، خواهان واردات گاز از اسرائیل هستند. یکی از اهداف اسرائیل نیز صادرات گاز به این کشورها و افزایش درآمد سوختی است.

مزیت دیگر صادرات گاز علاوه بر مزیت اقتصادی و سیاسی، افزایش درآمدهای دولتی است. بر اساس آمارهای بدست آمده از تحلیل اقتصاددانان و تحلیلگران انرژی در مصر تقاضای زیادی برای گاز طبیعی وجود دارد.

  • البته این را باید در نظر داشت که صادرات بیش‌ از حد انرژی‌های طبیعی در آینده امنیت انرژی اسرائیل را به خطر می‌اندازد. پس باید برای این مسئله نیز بیاندیشند!

 

منبع خبر: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/skifvjy2p

→ خواندن مطلب قبلی

واکنش تند رئیس‌جمهور برزیل به جنایات ارتش صهیونیستی در غزه

خواندن مطلب بعدی ←

قطر: نتانیاهو می‌خواهد جنگ را طولانی کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *