۳۰ شهریور ۱۴۰۳

توافق جدید؛ تعویق جنگ در رفح در ازای آزدی گروگان‌ها؟

رسانه‌های اسرائیلی از توافق جدید، شامل تعویق جنگ در رفح و آتش بس در ماه رمضان در ازای گروگان‌ها خبر دادند.

معاریو نوشت: منابع آگاه به منابع عربی گزارش دادند که فرستاده رئیس جمهور آمریکا در روز آینده به قاهره سفر می‌کند و در مورد پیشنهاد جدید برای توافق گفت‌وگو خواهد کرد.

قرار است برت مک گورک فرستاده رئیس جمهور آمریکا با عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر و دیگر مقامات ارشد دولت مصر در قاهره دیدار کند. منابع آگاه از جزئیات، گفتند که یکی از موضوعات این نشست، عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح است.

Capture 117

روز گذشته هیأتی از حماس به رهبری اسماعیل هنیه وارد قاهره شد. یکی از مقامات حماس گفت: سفر این هیأت، برنامه ریزی نشده و به دعوت طرف مصری انجام شد. یک منبع آگاه مصری مدعی شد که سفر هیأت حماس ممکن است مربوط به سفر فرستاده بایدن و توافق جدیدی باشد که در حال حاضر در دست بررسی است و شامل آتش بس در ماه رمضان در ازای آزادی گروگان‌ها است.

یک مقام ارشد دولت بایدن به رویترز گفت که فرستاده ایالات متحده درباره آزادی گروگان‌ها گفتگو خواهد کرد، در حالی که دیگر مقامات آمریکایی گفتند که مذاکرات، سازنده بوده اما به گفت‌وگوی مداوم بیشتری نیاز دارد. روز گذشته سه مقام آمریکایی و اسرائیلی در سایت اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که مک گورک قبل از ورود به اسرائیل با مقامات ارشد مصر دیدار خواهد کرد.

همچنین، یک منبع مصری آشنا با تلاش‌های قاهره فاش کرد که سفر آتی مک گورک بخشی از ایجاد یک پیشنهاد برای توافق آتش‌بس در ماه رمضان و حتی فراتر از آن خواهد بود که طی آن گروگان‌ها آزاد خواهند شد. به عنوان بخشی از این توافق، بسته کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش می‌یابد و مانور در رفح قبل از پایان ماه رمضان انجام نمی‌شود.

این منبع خاطرنشان کرد که اخیراً تغییر محسوسی در موضع آمریکا ایجاد شده است. واشنگتن هر از گاهی فرصت محاصره آتش در ماه رمضان را از دست می‌دهد. یک منبع برجسته در حماس گفت که این سازمان مذاکرات غیرمستقیم در مورد معامله تبادل اسرا را در این مرحله متوقف کرد و افزود که اسرائیل اکنون از کارت کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

یک منبع دیگر گفت که اسرائیل در چند روز گذشته به دنبال اعمال فشار بر حماس از طرق مختلف، مستقیم و غیرمستقیم بوده و تاکید کرد که حماس همچنان به مواضع خود و پایبندی به سه اصل: آتش بس، خروج از غزه و بازسازی برای تصویب هر توافقی پایبند هستند.

عطاف سالم، سفیر سابق مصر در اسرائیل، گفت: اسرائیل و آمریکا بر آتش‌بس موقت و شرایط خاصی که با خواسته‌های حماس در تضاد است، اصرار دارند، اما معتقدند که آتش‌بس در آینده نزدیک حاصل خواهد شد.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1077949

→ خواندن مطلب قبلی

شیوع سرخک در شهرهای اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

لغو جایزه علمی اسرائیل، خشم پژوهشگران را برانگیخت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *