۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نقض اصل برابری در بودجه تخصیصی دانش آموزان ارتدوکس افراطی و عادی

طبق بودجه 2024، دانش آموزان مدارس ارتدوکس افراطی 1500 شکل بیشتر از همتایان سکولار خود دریافت خواهند کرد.

پیشنهاداتی که توسط وزیر آموزش و پرورش یوآو کیش همراه با وزیر دارایی بزالل اسموتریچ مطرح شده است منجر به تبعیض نهادینه شده علیه دانش آموزان سکولار خواهد شد. بر اساس طرح ارائه شده توسط کارشناسان خزانه داری، مدارس سکولار بودجه کمتری دریافت خواهند کرد و آموزش ارتدوکس افراطی نسبت به آموزش دولتی اولویت دارد.

وزرات دارایی در حال بررسی و اجرای مفاد اضافه شده به طرح بودجه وزارت آموزش و پرورش است. مفاد اضافه شده به این طرح، افزایش بودجه آموزشی در بخش ارتدوکس افراطی را مد نظر دارد.

Capture 115
یوآو کیش، وزیر آموزش و پرورش

کیش اخیرا آخرین پیش نویس اصلاحات قانون آموزش همگانی را منتشر کرده است. اصلاحات پیشنهادی بودجه شبکه‌های آموزشی افراطی ارتدوکس مرتبط با احزاب یهودی شاس و تورات که با اتحادیه معلمان امضا شده است، برای همیشه افزایش می‌دهد. بر اساس این اصلاحات، مدارس افراطی ارتدوکس در اسرائیل نیز می‌توانند افزایش بودجه دریافت کنند، اما مشخص نیست دقیقا چه زمانی این اتفاق می‌افتد.

سند وزارت دارایی تصریح می‌کند که افزایش برنامه ریزی شده در بودجه شبکه‌های آموزشی خریدی باعث می‌شود که بودجه دولتی اختصاص یافته به هر دانش آموز در کلاس‌های 1-6 در مدارس فوق ارتدوکس به طور متوسط ​​حدود 1500 شکل بیشتر از بودجه تخصیص یافته به ازای هر دانش آموز در مدارس دولتی باشد.

آنچه وزارت دارایی باید در نظر بگیرد این است که افزایش بودجه در این بخش، موجب مشکلات جدی مرتبط با نظارت و کنترل این بخش‌ها و نقض اصل برابری می‌شود.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که برای جلوگیری از تبعیض علیه دانش‌آموزان سکولار، دولت باید مکمل‌های بودجه برای شبکه‌های آموزشی افراطی ارتدوکس را کاهش دهد که در حال حاضر حدود 600 میلیون شکل در سال 2024 است، اما انتظار می‌رود در آینده نزدیک افزایش یابد و یا تعداد دانش‌ آموزان را در هر کلاس افزایش دهد.

طبق گزارش وزارت دارایی، حتی قبل از افزایش بودجه برنامه ریزی شده، مدارس افراطی ارتدوکس (کلاس‌های اول تا هشتم) برای ساعات آموزشی بودجه بیشتری نسبت به مدارس سکولار دریافت می‌کنند.

وزارت دارایی اذعان دارد که اقدامات انجام شده توسط وزیر آموزش و پرورش منجر به هزینه‌های اضافی دولت در قالب افزایش حقوق معلمان شبکه‌های آموزشی افراطی ارتدوکس خواهد شد و برگشت آن دشوار خواهد بود.

 

لینک خبر: https://detaly.co.il/shkolniki-v-ultraotrodoksalnyh-shkolah-poluchat-na-1500-shekelej-bolshe-svetskih-sverstnikov

→ خواندن مطلب قبلی

هاآرتص: غارت اموال مرم غزه توسط ارتش اسرائیل، انتقام است

خواندن مطلب بعدی ←

شیوع سرخک در شهرهای اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *