۳۰ شهریور ۱۴۰۳

برنامه نتانیاهو برای روز پس از جنگ: انحلال آنروا و خلع سلاح کامل غزه

نتانیاهو برنامه‌های خود را برای نوار غزه پس از شکست حماس فاش کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طرح روز پس از حماس را شامگاه جمعه به اعضای کابینه سیاسی و امنیتی ارائه کرد.

نکات اصلی این طرح مربوط به معرفی نهادی غیرنظامی است که مسئول غیرنظامی کردن نوار غزه خواهد بود و آزادی عمل ارتش اسرائیل را حفظ خواهد کرد.

در ابتدای این سند آمده است: اسرائیل به منظور جلوگیری از بازسازی حماس و خنثی کردن تهدیدات غزه، آزادی عمل عملیاتی خود را در کل نوار غزه بدون محدودیت زمانی حفظ خواهد کرد.

همچنین اعلام شد که فضای امنیتی ایجاد شده در نوار غزه در منطقه هم مرز با اسرائیل تا زمانی وجود خواهد داشت که نیاز امنیتی به آن احساس شود.

در مورد گذرگاه رفح، این طرح می‌گوید که اسرائیل برای جلوگیری از انتقال مهمات به نوار غزه اقدام خواهد کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که نتانیاهو در این بخش سعی می‌کند از اشاره صریح به احتمال اقدام نظامی در آینده در منطقه، اجتناب کند.

علاوه بر این، غیرنظامی‌سازی کامل در نوار غزه از هر ظرفیت نظامی فراتر از آنچه برای حفظ نظم عمومی لازم است، در دستور کار خواهد بود. مسئولیت تحقق این هدف و نظارت بر موجودیت آن در آینده قابل پیش بینی بر عهده اسرائیل است.

نتانیاهو همچنین اظهار داشت که تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که مدیریت مدنی و مسئولیت بنیاد عمومی در نوار غزه بر اساس نهادهای محلی با تجربه مدیریت است که ارتباطی با نهادهایی که از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کنند، ندارد.

علاوه بر این، نتانیاهو تأکید کرد که اسرائیل برای پایان دادن به فعالیت‌های آنروا در نوار غزه و جایگزینی آنها با آژانس‌های امدادرسان بین‌المللی مسئول تلاش خواهد کرد.

در پایان این سند، نتانیاهو بار دیگر مخالفت خود را با تشکیل یکجانبه کشور فلسطینی ابراز کرد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-788475

→ خواندن مطلب قبلی

کنست به طرح به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین رای منفی داد

خواندن مطلب بعدی ←

احداث 3000 واحد مسکونی در شهرک‌ها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *