۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جایزه علمی اسرائیل و معضل سیاست زدگی

هاآرتص: یوآو کیش، جایزه علمی اسرائیل را به دلایل سیاسی لغو کرده است.

هاآرتص تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش، یوآو کیش پس از اطلاع از انتخاب ایال والدمن توسط کمیته داوران، تصمیم به لغو اعطای جوایز علمی اسرائیل در زمینه‌های تحقیقات علمی گرفت.

Capture1 13
ایال والدمن، برگزیده کمیته داوران جایزه علمی اسرائیل

والدمن، یکی از رهبران تظاهرات فناوری پیشرفته علیه اصلاحات قضایی بود و پس از قتل دختر و دامادش در 7 اکتبر، به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، انتقاد کرد.

طبق مقررات جایزه علمی اسرائیل، این جایزه قرار بود امسال در رشته‌های روانشناسی، اقتصاد، ادبیات تورات و حقوق عبری، علوم زیستی، فیزیک، ریاضیات و علوم کامپیوتر اعطا شود. در کنار اینها، این جایزه در زمینه‌های کارآفرینی و نوآوری‌های تکنولوژیکی، ارتباطات و ورزش نیز اعطا می‌شود.

به دلیل جنگ، وزیر تصمیم گرفت تا جوایزی را در زمینه‌ «نجات و قهرمانی مدنی» به آن اضافه کند. کیش حدود ده روز پیش اعلام کرد که تصمیم دارد اعطای همه جوایز به جز دسته های آخر را یک سال به تعویق بیندازد.

یوآو کیش، ادعای لغو جایزه را به خاطر والدمن رد کرد و گفت: این تصمیم فقط به خاطر شرایط جنگی بوده است.

رسانه‌های عبری، ظهر روز یکشنبه، اعلام کردند که کمیته نوآوری فناوری به همراه کمیته داورانی که برنده جایزه در این بخش را مشخص می‌کنند، با اختلاف زیاد والدمن را انتخاب کردند. به گفته رسانه‌های اسرائیلی وقتی وزیر آموزش و پرورش متوجه این انتخاب شد، سعی کرد آن را تغییر دهد و اعضای کمیته درخواست وزیر را برای تغییر انتخاب، رد کردند و سپس کل مراسم اعطای جایزه لغو شد.

هاآرتص مطلع شد که کیش چند هفته پیش، پس از دریافت اطلاعیه انتخاب والدمن تصمیم گرفت جوایز اسرائیل در رشته‌های علمی را لغو کرد.

کیش در واکنش به انتشار این خبر در توییتر، اعلام کرد که این خبر جعلی است.

روسای فرهنگستان ملی علوم از تصمیم کیش مبنی بر لغو توزیع جوایز در حوزه‌های علمی در سال جاری انتقاد کردند. آنها در اعلامیه‌ای خطاب به کیش نوشتند که لغو جایزه در زمینه‌های تحقیقات علمی، آفرینش و کار زندگی، مغایر با اصل جایزه و ماهیت آن است و آسیب بسیار جدی به جایگاه علم در کشور اسرائیل وارد می‌کند.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/education/2024-02-25/ty-article/0000018d-e085-d972-a5bf-eb8747590000

→ خواندن مطلب قبلی

انتشار گزینشی اخبار جنگ غزه توسط رسانه‌های عبری

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو: در صورت دستیابی به توافق، عملیات نظامی در رفح به تعویق می‌افتد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *