۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نظارت شین بت بر معلمان عرب

هاآرتص: وزارت آموزش و پرورش، اطلاعات 265000 کارمند آموزشی عرب را به شین بت تحویل داد.

هاآرتص در گزارشی نوشت: چند هفته پیش، وزارت آموزش و پرورش، اطلاعات 265000 نفر از کارکنان آموزش و پرورش را به شین بت مخابره کرد. ابهاماتی در این کار وجود دارد، از جمله: محتوای داده‌هایی که منتقل شده است، مرجع قانونی که امکان انجام این کار را فراهم کرده است، و عمق بررسی‌های انجام شده. آنچه نگران کننده‌تر است، توجیه این عملیات است؛ فشار آمیت هالیوی (لیکود)، عضو کنست، که می‌خواهد نظارت شین بت بر معلمان عرب را بازگرداند. هم وزارت دادگستری و هم شین بت گفتند که انتقال اطلاعات یکباره بوده است. طبق تحلیل هاآرتص، این اقدام زمینه دشمن تراشی در داخل اسرائیل را فراهم می‌کند.

هاآرتص نوشت: کمیته آموزش کنست در حال آماده سازی پروژه‌ای است که توسط هالوی و وگل برای تصویب ارائه شده است. این پیش نویس قانونی، انواع مجازات‌ها را برای کارکنان آموزش و پرورش و مدارس به دلیل همذات پنداری با اقدامات تروریستی یا سازمان‌های مقاومت در نظر گرفته است و به روسای وزارت آموزش و پرورش اجازه دور زدن قانون را می‌دهد. در واقع هدف، سازماندهی آموزش عربی است. هالوی می‌خواهد این اقدام ضد دموکراتیک، شامل بررسی‌های سالانه شین بت برای یافتن معلمانی که به اصطلاح در ارتباط با تروریسم هستند، باشد، به گونه‌ای که به آنها امکان اخراج در روندی سریع و خارج از قانون انضباطی را بدهد.

انتقال اطلاعات از وزارت آموزش و پرورش به شاباک با هدف کشف تعداد کارکنان سیستم آموزشی که اطلاعاتی در مورد آنها در پایگاه داده شین بت وجود دارد انجام شد. دبیر معلمان هیستادروت، یافه بن داوید، در جلسه گذشته پرسید چه کسی اجازه انتقال 265 هزار کارت معلم به شین بت را داده است؟ معلوم شد که این مشاور حقوقی دولت بوده که این اجازه را صادر کرده است.

وزارت آموزش و پرورش اطلاعاتی در مورد معلمان به منظور مدیریت کار آنها دارد. پروفسور مایکل برنهک، از دانشکده حقوق دانشگاه تل آویو، گفت: انتقال اطلاعات به سازمان دیگری بدون مجوز صریح قانون ممکن نیست. وزارتخانه‌های دادگستری و آموزش و پرورش از پاسخگویی در این باره خودداری کردند.

به نوشته هاآرتص، توضیحات جزئی به دست آمده باعث افزایش نگرانی می‌شود. به گزارش شین بت، لیست تمام کارکنان آموزش و پرورش به درخواست هالوی به یکباره به سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل منتقل شد. سوال اینجاست اگر فرد دیگری تصمیم بگیرد که اطلاعات پزشکان، داروسازان، پرستاران، کارگران ساختمانی یا هر حرفه دیگری را به شین بت منتقل شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اعتراضات و هرج و مرج گسترده‌ای به وجود خواهد آمد.

تحلیلگر هاآرتص در پایان نوشت: این اقدام، کاملا غیر قانونی است و بررسی‌های آماری بخشی از وظیفه شین بت نیست.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/opinions

→ خواندن مطلب قبلی

نقصان در خط قرمز تل آویو

خواندن مطلب بعدی ←

اسرائیل برای اولین بار اوراق قرضه دلاری خود را می‌فروشد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *