۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جنگ قدرت بین نتانیاهو و ژنرال‌های کابینه جنگ

معاریو: نتانیاهو به دنبال قوی‌تر شدن در مقابل جبهه ژنرال‌های کابینه جنگ است.

Capture 26

ماجرای سفر گانتز به آمریکا بدون هماهنگی با نتانیاهو نمود وضعیت روابط در کابینه جنگ است. رهبران اردوگاه دولتی که می‌بینند حزبشان هفته به هفته در نظرسنجی‌ها رکورد می‌زند، به شدت علاقه‌مند پایان دادن به شراکت خود با نتانیاهو و کسب اعتبار سیاسی بودند. مشکل این است که هیچ انتخاباتی پیش رو نیست و هر تلاشی برای پیشبرد تاریخ آن هنوز به نتیجه نرسیده است، بنابراین هیچ فردی به اندازه گانتز و آیزنکوت در وضعیت فعلی خود گرفتار نشده است.

خروج از کابینه جنگ به خاطر شکست ائتلاف با دولت نتانیاهو نیست. در حال حاضر، ترک دولت به خاطر یکی دو سال خشکسالی در باتلاق اپوزیسیون، مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از هدر دادن تمام امتیازات جمع آوری شده و رسیدن به انتخابات با 40 کرسی در صندوق‌های رای است. نویسنده مقاله معتقد است تا زمانی‌که راه را برای پیشبرد تاریخ انتخابات هموار نکنید، بازی‌های اپوزیسیون در کابینه جنگ که امروز در جریان است، ادامه خواهد داشت.

گانتز به اتخاذ سیاست تبعیض آمیز خود ادامه خواهد داد تا مردم فراموش نکنند که اتحاد او با دولت نتانیاهو کاملاً یک ضرورت تحمیل شده توسط وضعیت اضطراری است. هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، حفظ موقعیت خاص خود در دولت برای او دشوارتر می‌شود، زیرا مردم علاوه بر دستاوردها، ناکامی‌ها و مسئولیت وضعیت دولت را نیز به او نسبت خواهند داد.

هر کسی که روابط قدرت را تغییر دهد، یک شریک اضافی از درون ائتلاف اصلی است. تا پیش از این، همکاری تقریباً متمایز و بسیار مهمی که بین گانتز و آیزنکوت و در میان شخصیت‌های ارشد دولت نتانیاهو به وجود آمد، همان چیزی که آنها را با وزیر دفاع یوآو گالانت گرد هم آورد.

گالانت خود را به عنوان یک نامزد پیشرو برای رهبری لیکود معرفی می‌کند و از موقعیت ویژه خود به عنوان وزیر دفاع قوی و محکم در طول جنگ برخوردار است. هدف از همکاری او با رهبران حزب لیکود، برجسته کردن چهره او به عنوان یک راستگرای میانه رو در دولت است، برخلاف عناصر افراطی در کابینه مانند بن گویر و اسموتریچ. همکاری که گالانت در مذاکرات کابینه جنگ با گانتز و آیزنکوت ایجاد کرد، کاملا در راستای تحقق این تصویر است، تصویر یک راستگرای مسئول.

با این حال، گانتز و گالانت اهداف متفاوتی دارند. هدف گانتزانتخابات است، در حالی که گالانت هیچ علاقه‌ای به جلو بردن تاریخ آنها ندارد. با این حال، با وجود تمام شکاف‌های موجود در سطح استراتژیک و تاکتیکی، به نظر می‌رسد که ائتلاف گانتز، آیزنکوت، گالانت در خلال مذاکرات کابینه جنگ در حال از بین رفتن است.

طبق ادعای منابع آشنا با آنچه در کابینه جنگ می‌گذرد، این احساس وجود دارد که یک جنگ مشورتی در کابینه علیه نتانیاهو به وجود آمده است و جبه‌های بین گالانت، گانتز و آیزنکوت در حال متحد شدن است. نتانیاهو اخیراً در کابینه جنگ منزوی به نظر می‌رسید و تصادفی نیست که وی به اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه، اجازه حضور در برخی از جلسات را داد. نتانیاهو به دنبال تقویت قدرت خود در برابر جبهه ژنرال‌ها است.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/journalists/Article-1081333

→ خواندن مطلب قبلی

روزنامه خریدی: مطالعه تورات کلید بقای یهودیان است نه خدمت سربازی!

خواندن مطلب بعدی ←

اگر اسرائیل رهبری داشت…

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *