۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دولت نتانیاهو، تبعیض آمیزترین دولت علیه زنان

وضعیت تلخ برای زنان؛ دولت کنونی تبعیض‌آمیزترین دولت اسرائیل علیه زنان در 20 سال گذشته است.

Capture 40

سایت روزنامه اسرائیل هیوم، روز جمعه به مناسبت روز جهانی زن، وضعیت زنان در جامعه سیاسی اسرائیل را بررسی کرد. طبق بررسی‌های جدید، در دولت فعلی، تاکنون 32 مدیر عامل منصوب شده‌اند که تنها دو نفر از آنها زن هستند، یعنی کمتر از 6 درصد؛ این کمترین نرخ مشارکت زنان از زمان دولت شارون در سال 2003 است.

امروز پس از برکناری گالی سامبیرا توسط وزیر وقت گالیت دیستال اطبریان و مرو اشترن با تعطیلی وزارت ارتقای وضعیت زنان، هیچ مدیر عامل زن در ادارات دولتی وجود ندارد.

داده‌ها که توسط موسسه دموکراسی اسرائیل جمع آوری شده است، نشان می‌دهد که زنان در هیچ یک از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها از جمله، دفاع، امور خارجه، امنیت ملی، بهداشت و سایر وزارتخانه‌های مهم منصوب نشده‌اند.

در انتخابات محلی، پس از دور اول انتخابات محلی، 14 شهردار انتخاب شدند و چهار شهردار دیگر در انتظار دور دوم هستند. این از 86 نامزدی است که برای این سمت نامزد شده‌اند. برای مقایسه، در انتخابات محلی قبلی، 14 شهردار از بین 72 شرکت کننده انتخاب شدند و هیچ کدام از نامزدهای زن انتخاب نشدند.

حضور زنان در کنست (پارلمان) در مقایسه با سایر کشورها: رتبه اسرائیل از رتبه 61 (دو سال پیش) به رتبه 97 در میان 186 کشور کاهش یافت. در بین کشورهای OECD، اسرائیل، در حال حاضر پس از کشورهایی مانند استونی، لیتوانی و جمهوری چک در رتبه 31 از 38 قرار دارد و فاصله با میانگین OECD افزایش یافته است. در حالی که در سال 2014 اسرائیل تنها حدود 5 درصد از میانگین OECD عقب بود، امروز این شکاف به 9 درصد افزایش یافته است.

دکتر اساف شاپیرا، رئیس برنامه اصلاحات سیاسی در مؤسسه دموکراسی اسرائیل که سال‌هاست این موضوع را بررسی می‌کند، در واکنش به این داده‌ها گفت: سمت مدیر کلی در یک وزارتخانه دولتی، یکی از مهمترین مناصب در اسرائیل است و تاثیر شگرفی بر عملکرد وزارتخانه دارد که در این زمینه، زنان از کم‌نمایندگی شدید رنج می‌برند. در دولت شارون در سال 2003، تنها 20 درصد از زنان برای پست مدیر عاملی منصوب شدند و در دولت فعلی، وضعیت به شدت بدتر شده است و تنها 5.9 درصد از زنان (2 از 34) منصوب شدند و این، پایین‌ترین نرخ از سال 2003 تا کنون است.

علاوه بر این، دو مدیر عامل زن که در کابینه نتانیاهو (در وزارت اطلاعات و وزارت ارتقای وضعیت زنان) منصوب شده‌اند، پیشتر از سمت خود استعفا کرده‌اند و در حال حاضر هیچ مدیر عامل زن در وزارتخانه‌های دولتی وجود ندارد.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/business/article/15385098

→ خواندن مطلب قبلی

بازگشت تردیدآمیز ایرلاین‌های خارجی

خواندن مطلب بعدی ←

سازمان معلمان از اعمال تحریم خبر داد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *