۳۰ شهریور ۱۴۰۳

توقف معامله فروش شرکت گازی اسرائیلی با شرکت نفتی ابوظبی

گلوبز از توقف مذاکرات برای فروش سهام شرکت گازی نئومد به دلیل جنگ خبر داد.

شرکت گازی اسرائیلی نئومد (NEOMED) که تحت کنترل گروه دلک متعلق به میلیاردر اسرائیلی اسحاق تشووا است، صبح چهارشنبه اعلام کرد که قرارداد فروش سهام به ارزش 7 میلیارد دلار به شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (BP) و شرکت نفت ابوظبی (ADNOC) امارات متحده عربی در این مرحله متوقف شده است.

تارنمای گلوبز خاطر نشان کرد که دلیل تعلیق این قرارداد فروش، پیامدهای جنگ در غزه بوده است.

بر اساس بیانیه این شرکت، مذاکرات به دلیل عدم اطمینان ایجاد شده در محیط خارجی به حالت تعلیق درآمد، بنابراین شرکت تصمیم گرفت این معامله فروش را تا اعلام تمدید یا خاتمه مذاکرات متوقف کند.

به گزارش وب سایت گلوبز، در هفته قبل از شروع عملیات الاقصی، زمانی‌که کمیته‌ای که از سوی NEOMED برای بررسی توافق منصوب شده بود، پیشنهاد افزایش ملاحظات برنامه ریزی شده در این معامله را داد، این معامله با شوک مواجه شد. تقریباً 7 میلیارد دلار، بین 10٪ تا 12٪ (افزایش تا یک چهارم میلیارد دلار). این شرکت دلیل این امر را افزایش شدید قیمت نفت و گاز و تضعیف شکل در برابر دلار از زمان ارائه این پیشنهاد در شش ماه پیش عنوان کرد.

نئومد مالک 45 درصد از مخزن گاز طبیعی لویاتان (بزرگترین مخزن در سواحل فلسطین اشغالی) است. در مارس 2023، نئومد پیشنهاد خرید 50 درصد از سهام این شرکت توسط دو شرکت غول پیکر در بخش انرژی،BP  و شرکت نفت و گاز دولتی ابوظبی را اعلام کرد.

این پیشنهاد به ارزش 14 میلیارد شکل (3.8 میلیارد دلار) برای نئومد ارائه شد که 72 درصد بیشتر از ارزش سهام در آن زمان بود. این معامله دلیل اصلی جهش شدید شاخص نفت و گاز تل آویو در سال 2023 بود.

نئومد (NEOMED) در بیانیه امروز خود اعلام کرد: شرکت به همراه کمیته‌ای که برای بررسی معامله ایجاد شده، اعلام می‌کند که کمیته و کنسرسیوم توافق کرده‌اند، به دلیل ابهام ایجاد شده در محیط خارجی، بحث‌های مربوط به آن را متوقف کنند. این روند تا زمانی‌که بحث‌ها از سر گرفته شود، به حالت تعلیق در خواهد آمد.

گلوبز در گزارشی در پایان ماه گذشته توضیح داد که در مارس 2023، صنعت انرژی اسرائیل از این خبر مبنی بر اینکه BP و ADNOC خواهان خرید نیمی از نئومد هستند، شوکه شده است.

غافلگیری در مورد علاقه شرکت اسرائیلی نبود، بلکه قیمت 12.05 شکل به ازای هر واحد شرکت کننده بود، که ارزش کل آن 14.2 میلیارد شکل (3.8 میلیارد دلار) بود که 65 درصد بیشتر از قیمت سهام NEOMED در آن زمان محسوب می‌شد.

شش ماه بعد، رویترز گزارش داد که کمیته مستقلی که پیشنهاد ADNOC-BP را مطالعه می‌کند، توصیه کرد که این پیشنهاد باید 10 تا 12 درصد یا 250 میلیون دلار افزایش یابد.

در ماه اکتبر، وزارت انرژی و زیرساخت اسرائیل اعلام کرد که نئومد (NEOMED) برنده مناقصه اکتشاف گاز در منطقه اول، غرب میدان کاریش، با همکاری BP و شرکت انرژی دولتی آذربایجان SOCAR شده است و هر شرکت 33.3 درصد از سهام را در اختیار دارد.

به گزارش گلوبز، میدان گازی لویاتان نه تنها برای NEOMED، بلکه برای اسرائیل نیز دارایی اهمیت استراتژیک است، زیرا این میدان بزرگترین مخزن گاز (حدود 620 میلیارد متر مکعب) است و بیشترین تولید را دارد.

برنامه NEOMED در حال حاضر با هدف افزایش تولید به 21-23 میلیارد متر مکعب در سال از طریق دو عملیات حفاری اضافی در میدان، احداث خط لوله چهارم و واحدهای فرآوری گاز طبیعی اضافی بر روی سکو است.

 

لینک خبر: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001473572

→ خواندن مطلب قبلی

شهادت یکی از مقامات ارشد حماس

خواندن مطلب بعدی ←

زمین‌لرزه در شمال اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *