۳۱ شهریور ۱۴۰۳

لشکر موش‌ها

بنابر گزارش بیمارستان‌های تل‌آویو، ابتلا به بیماری تیفوس و لپتوسپیروز موشی در چند سال اخیر افزایش یافته‌است.

بیماری تیفوس و لپتوسپیروز از طریق موش انتقال پیدا می‌کنند و بیماران نیز تصدیق می‌کنند که بارها جوندگان را در محله‌ها، زمین‌های بازی، باغ‌ها و خانه‌های خود مشاهده کرده‌اند.

پزشکان در مصاحبه با اسرائیل تایمز اظهار داشتند که معضلات بهداشتی، ناشی‌ از افزایش جمعیت موش‌ها، در نتیجه حفاری‌ها و ساخت سیستم‌های جدید حمل‌ونقل، در تل‌آویو و شهرهای اطراف، باعث نگرانی است.

پروفسور یاسمین ماور، رئیس واحد بیماری‌های عفونی مرکز پزشکی ولسفون در جنوب تل‌آویو  گفت که او در بیمارستان محل کارش، 16 مورد بیماری تیفوس را طی سال 2022 و 2023 درمان کرده است. این درحالی است که در پنج سال قبل از آن، تنها یک مورد بیماری تیفوس در این بیمارستان مشاهده شده است. وی افزود: این افزایش قابل توجهی است. قطعا از لحاظ اپیدمیولوژیک تغییراتی در حال وقوع است.

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی به خبرگزاری اسرائیل تایمز اعلام کرد که در شهر بنی‌براک (شهر خریدی) و شرق تل‌آویو در سال 2023، 9 مورد تیفوس و درسال 2022 دو مورد گزارش شده است.

ماور اظهار داشت: من گمان می‌کنم که این فقط نوک کوه یخ باشد چراکه چنین بیماری‌هایی نیاز به آزمایش‌های تشخیصی خاص دارند و اگر فردی دچار بیماری خفیف‌تری شده باشد و به متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه نکند، بیماری غیرقابل تشخیص خواهد شد.

لازم به ذکر است که هیچ یک از این بیماری‌ها نمی‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. در گذشته سرایت تیفوس موش و همچنین شیوع لپتوسپیروز در شهرهای اسرائیل و در آبراه‌های شمال اسرائیل صورت می‌گرفته است.

پرفسور ماور و گریساروسوئن هردو معتقدند که افزایش این دو بیماری به علت تغییرات محیط شهری است که موجب می‌شود تا موش‌ها با انسان و محیط اطرافشان تماس پیدا کنند.

ماور افزود که این نشان‌دهنده عدم کنترل جمعیت موش‌ها است و وضعیت بهداشت شهری به خوبی مدیریت نمی‌شود.

گریساروسوئن تصریح کرد که کودکان مبتلا به لپتوسپیروز همگی در جنوب تل‌آویو زندگی می‌کنند. جنوب تل‌آویو منطقه‌ای است که از لحاظ بهداشت عمومی نامطلوب شناخته شده است.

گریساروسوئن در این باره گفت: اینها کودکان خردسال بین سه تا 10 سال هستند که بیرون از خانه، در حیاط یا خیابان بازی می‌کنند. والدین آنها به ما گزارش دادند که موش‌های زیادی را در اطراف محل زندگی دیدند.

ماور گفت: در منطقه ما نسبت به قبل موش‌های بیشتری مشاهده می‌شود. تقریبا نصف بیماران ما گفتند که با موش‌های اطراف خود تماس داشته‌اند. افزایش موش‌ها نتیجه پروژه‌های ساخت مترو و راه آهن است که در سال‌های اخیر در تل‌آویو صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما در داده‌های خود مشاهده کردیم که محل سکونت بیماران مبتلا به تیفوس در مقایسه با بیمارانی که مبتلا نبود اما علائم مشابهی داشتند، به خطوط قطار نزدیک‌تر است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/rail-construction-in-tel-aviv-may-be-behind-a-surge-in-rat-related-disease-cases

→ خواندن مطلب قبلی

جریمه نقدی تیم فوتبال بنی سخنین

خواندن مطلب بعدی ←

ورشکستگی مؤسسه بیمه ملی اسرائیل پیش از موعد مقرر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *