۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نشانه‌های فروپاشی ارتش اسرائیل به روایت هاآرتص

هاآرتص در مقاله امروز نوشت: ارتش اسرائیل، نشانه‌های یک ارتش در حال فروپاشی را دارد.

لوی، تحلیلگر روزنامه هاآرتص نوشت: به نظر می‌رسد موارد اخیر دو رهبر، دن گلدفوس و باراک هیرام، نشانه‌های از هم پاشیدگی زنجیره فرماندهی ارتش است و جدی‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.  فرمانده لشکر 36 داوود بر خلیفه، در دستورات روزانه از سربازان خواست که از فلسطینی‌ها انتقام بگیرند و از سوی ستاد کل توبیخ نشد. عجیب این است که وقتی به او دستور دادند نیروهایش را از بخش خارج کند، در ستاد کل این شبهه ایجاد شد که دستورات رئیس ستاد به عمد مبهم بوده است.

باراک هیرام نه تنها دستور تیراندازی غیرنظامیان اسرائیلی را صادر کرد، بلکه دانشگاهی را نیز بدون مجوز بمباران کرد. در آغاز جنگ، ایلانا دایان با او مصاحبه‌ای انجام داد و در آن به رده‌های سیاسی نسبت به مذاکرات سیاسی هشدار داد. در آن زمان رئیس ستاد گوش‌هایش را بست.

هاآرتص ادامه داد: فیلم‌های سربازان، دعوت به بازگشت به گوش کتیف و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای انتقاد از نظم و انضباط در استفاده از زور، غارت و مانند آن، همگی ترس در رده‌های پایین از ستاد کل است. چرا این اتفاق می‌افتد؟ شرایطی وجود دارد که انباشته می‌شود و از هم پاشیدگی را تشدید می‌کند: اولاً، با توجه به تبعیض و نابرابری در خدمت سربازی، سربازان احساس می‌کنند که بار فداکاری بر دوش عده معدودی گذاشته شده است و آنها باید جان خود را به خطر بیندازند و مدت طولانی در غزه خدمت کنند، درحقیقت رهبری و رهبری ارشد نظامی که شکست خورده‌اند.

دیگر اینکه که سیاستمداران زنجیره فرماندهی را مختل کنند. در این مورد سیاستمداران دست راستی از رفتار استثنایی افسران و سربازان حمایت می‌کنند. در مواجهه با این شرایط انباشته، رئیس ستاد از کنترل رفتار سربازان خودداری کرد، چگونه جرأت می‌کند سرباز ذخیره‌ای را که چند هفته است در غزه خدمت می‌کند و تصمیم گرفته با اقلام غارت شده عکس بگیرد، بازخواست کند ؟ بنابراین رئیس ستاد جایگاه خود را از دست می‌دهد.

اکنون شرط چهارم فروپاشی داخلی در حال شکل گیری است که در شرایطی تقویت می‌شود که برای فرماندهان میدانی مشخص شده است که فداکاری سربازان به یک دستاورد تبدیل نمی‌شود، بلکه فقط می‌تواند یک دستاورد سیاسی باشد، بنابراین همه چیزی که باقی می‌ماند این است که بدون هدف و بدون ضرر بازگردیم.

در نهایت هیچ پیروزی حاصل نخواهد شد. بی‌اعتمادی به کسانی که ارتش را به قهقرا کشیده‌اند باعث می‌شود که رهبران، کسانی را که ز ارتش انتقاد میکنند، متهم کنند. طبق سخنان گلدفوس، سیاستمداران شایسته سربازان نیستند. تا زمانی‌که این جنگ ادامه دارد، بازسازی ارتش امکان پذیر نیست، فورا جنگ را متوقف کنید!

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/opinions

→ خواندن مطلب قبلی

سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل به پایین‌ترین حد در 8 سال گذشته رسید

خواندن مطلب بعدی ←

تضعیف موقعیت گانتز و نتانیاهو در نظرسنجی جدید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *