۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اشتغال زنان خریدی و تغییر توازن قدرت

خبرگزاری والا در مقاله‌ای، تاثیر اشتغال زنان خریدی و تغییر توازن قدرت در منزل و نگرانی خاخام‌ها از این موضوع را بررسی کرد.

Capture 118
اشتغال زنان خریدی

روزنامه اسرائیلی والا در مقاله‌ای نوشت: در حالی که تنها 56 درصد از مردان خریدی (ارتدوکس افراطی) در بازار کار مشارکت دارند، نرخ اشتغال زنان خریدی در سال‌های اخیر افزایش یافته و به 81 درصد رسیده است، تقریباً مشابه با سکولارها؛ این موضوع تحولات آرام چهره جامعه خریدی را نشان می‌دهد.

خاخام‌ها می‌خواستند زنان امرار معاش کنند، اما وقتی ساختار قدرت در خانواده‌ها را تغییر داد، شروع به مخالفت کردند.

در پایان مارس 2019، همایشی برای والدین دختران خریدی در بنی براک برگزار شد که خاخام مایر کسلر، خاخام مودین ایلیت، در آن سخنرانی کردند. آنها به شدت با سرزنش پسران یشیوا، آنها را متهم کردند که از زنانشان مطالبه زیادی دارند و حاضرند خانه‌داری کنند. آنها گفتند که مردهای خریدی آشپز شده‌اند.

والا اذعان کرد: سخنان خاخام عمدتاً گواه وضعیت اسفبار و نگرانی رهبران با توجه به افزایش قدرت زنان خریدی به دلیل تبدیل شدن آنها به نان آور اصلی خانه است و روندی را که جامعه خریدی در گذشته طی می‌کند، توضیح می‌دهد.

با یا بدون کوگل، زنان خریدی تحولی آرام ایجاد کردند که منجر به بهبود قابل توجهی در وضعیت اقتصادی خانواده‌های خریدی شد و تغییرات تکتونیکی و فرهنگی درازمدت در بخش آنها ایجاد کرد که اثرات آن در آینده پدیدار خواهد شد.

برای درک مقیاس این تغییر، باید به آخرین داده‌های اداره مرکزی آمار نگاه کرد که بر اساس آن، در حالی که تنها 56 درصد از مردان خریدی در بازار کار شرکت می‌کنند، نرخ زنان خریدی شاغل 81 درصد است و شکاف بین آنها و زنان سکولار شاغل تنها 2 درصد است.

دکتر هلا اکسلرد، مدیر مرکز سیاست اقتصادی انجمن خریدی در موسسه سیاست اقتصادی آهارون در دانشگاه رایشمن، می‌گوید: در گذشته‌های دور، مردان خریدی کار می‌کردند و هزینه‌های خانواده‌های خود را تأمین می‌کردند.

ما شاهد آغاز یک تغییر در اوایل دهه 1980 هستیم، زمانی که نرخ اشتغال مردان خریدی شروع به کاهش کرد. در بحران اقتصادی سال 2002، نرخ اشتغال زنان خریدی 40 درصد بود و در عرض دو دهه دو برابر شد.

خاخام‌ها می‌خواستند زنان امرار معاش کنند، اما زمانی که این امر منجر به تغییر ساختار قدرت در خانواده‌ها شد، خاخام‌هایی بودند که با دستمزدهای بالایی که زنان دریافت می‌کردند، مخالفت کردند.

در ادامه مقاله آمده است: تبعیض‌ها در تحصیلات همچنین شکاف دستمزدی بین خریدی و دیگر اقشار جامعه به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، الگوی و آموزش چشمگیر است.

تحلیلگر والا نوشت: به عنوان یک زن خریدی، شما یک اقلیت هستید. وقتی وارد دنیای کار می‌شوید، مسائل اجتماعی را کشف می‌کنید که پیش از این با آنها آشنا نبودید، باید شکاف‌های تحصیلی را جبران کنید، زیرا کسی شما را برای آن آماده نمی‌کند. در حقیقت هیچ کس به جامعه عمومی زنان خریدی توجه نمی‌کند.

 

لینک خبر: https://finance.walla.co.il/item/3652376

→ خواندن مطلب قبلی

تهدید رئیس شین بت پیش از عزیمت به قطر

خواندن مطلب بعدی ←

خشونت علیه خبرنگاران

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *