۳۱ شهریور ۱۴۰۳

صندوق ثروت نروژ، شرکت‌های اسرائیلی را در فهرست سیاه سرمایه‌گذاری قرار داد

صندوق ثروت نروژ اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی را متوقف خواهد کرد.

صندوق ثروت نروژ، یکی از بزرگترین نهادهای سرمایه‌گذاری در جهان، با سرمایه تخمینی 1.6 تریلیون دلار، آخر این هفته اعلام کرد که در حال خروج سرمایه خود در تعدادی از شرکت‌های بین المللی و اسرائیلی پس از جنگ غزه است.

این بنیاد اقتصادی، علت این امر را تخلفات از مقررات اخلاقی عنوان کرد. در گذشته، این صندوق سرمایه‌گذاری در تعدادی از شرکت‌های اسرائیلی درگیر در عملیات شهرک سازی در یهودیه و سامره را متوقف کرده بود.

Capture 148
رئیس صندوق نروژ

به گفته Svein Rikard Brentzag، مدیر اجرایی نروژی که ریاست کمیته اخلاق بنیاد را بر عهده دارد، دلیل این اقدام نقض هنجارهایی است که در غزه می‌بینیم.

وی در مصاحبه با رویترز گفت: این صندوق که 1.5 درصد از سرمایه معامله شده در بزرگترین بورس‌های جهان را در اختیار دارد و در مجموع در 8000 شرکت سرمایه گذاری می‌کند، بررسی خواهد کرد که آیا شرکت‌هایی در سبد خود وجود دارد که به اسرائیل سلاح می‌فروشند تا در غزه مورد استفاده قرار گیرد؟ اگر چنین باشد، این بنیاد سرمایه‌ خود را از شرکت‌های اسرائیلی و یا شرکت‌هایی که به اسرائیل سلاح می‌فروشند، خارج می‌کند. وی افزود این امر ناقض قوانین اخلاقی صندوق و بر خلاف قوانین بین المللی بشردوستانه است.

این مقام نروژی گفت: اکنون اسرائیل بسیار بیشتر از قبل در کانون توجه قرار گرفته است. این صندوق اعلام کرد که سرمایه گذاری‌های خود را در شرکت نرم افزاری اسرائیلی Cognyte Software  به دلایل مشابه لغو می‌کند. مدیر صندوق اعلام کرد که ادامه سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها مستلزم رعایت قوانین حقوق بشر است.

موضوع انتقال تسلیحات به اسرائیل و درخواست برای تحریم آن در هفته های اخیر در اروپا گسترش یافته است. ایتالیا، اسپانیا و بلژیک انتقال تسلیحات و مهمات به اسرائیل را تحریم‌ کرده‌اند، همچنین انگلیس تهدید کرده است که این هفته انتقال تسلیحات و مهمات به اسرائیل را متوقف خواهد کرد، کانادا نیز هفته گذشته اعلام کرد که قراردادهای جدید صادرات تسلیحات را متوقف می‌کند.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-money/2024_q1/Article-dd6ceaafce57e81027.htm

→ خواندن مطلب قبلی

جلسه دولت درباره قانون نظام وظیفه به تاریخ نامعلومی موکول شد

خواندن مطلب بعدی ←

هشدار بلینکن به گالانت درباره عملیات نظامی در رفح

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *