۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فراگیری بحران در صنعت ساخت‌وساز و مشاغل مرتبط با آن

والا: بحران در صنعت ساخت وساز در حال گسترش به دیگر مشاغل مرتبط است.

بحران نیروی انسانی که گریبانگیر صنعت ساختمان شده است، از سرفصل خبرها خارج نمی‌شود. وضعیت اسفبار پیمانکاران در کانون توجه قرار دارد و تمرکزی که به آن داده شده آسیب ثانویه عظیمی را که به صف طولانی شاخه‌های فرعی در اقتصاد وارد می‌شود که مجموعاً بیش از 100 هزار کارگر را استخدام می‌کنند، نادیده می‌گیرد.

دامنه فعالیت صنعت ساختمان 25 میلیارد شکل در سال برآورد شده است و سازندگان، زیان ده‌ها درصدی را گزارش می‌دهند که ممکن است منجر به کاهش و حتی تعطیلی کامل خطوط تولید در صنایع مبلمان، شیشه، سیمان شود. این صنایع نیز با بحران بسیار مواجه هستند که روز به روز بدتر و بدتر می‌شود.

بر اساس داده‌های اتحادیه کشوری پیمانکاران ساختمانی، تقریباً 40 درصد از کارگاه‌های ساخت‌وساز به طور کامل تعطیل هستند و آنهایی که در حال فعالیت هستند، بازدهی 30 درصدی نسبت به روزهای عادی دارند.

صنعت ساخت‌وساز حدود 6 تا 7 درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل را تشکیل می‌دهد و این کاهش سرعت باعث خسارت و ضرر میلیاردی می‌شود. قبل از جنگ، حدود 80000 فلسطینی، حدود 30000 خارجی و چند ده هزار اسرائیلی در اسرائیل مشغول کار بودند. چند ساعت پس از اعلام وضعیت جنگی اسرائیل، ورود کارگران فلسطینی ممنوع شد. تا امروز از 65 هزار کارگر اخراجی، تعداد محدودی کارگر خارجی از چند کشور وارد اسرائیل شده‌اند و همانطور که گفته شد تاثیر آن بر شاخه‌های مختلف صنعت بسیار شدید است.

واقعیت برای رانندگان کامیونی که منحصراً برای صنعت ساختمان کار می‌کنند، وحشتناک است، کار آنها به طور ناگهانی قطع شد. گابی بن هاروش، رئیس هیئت مدیره، خاطر نشان کرد که بحران وحشتناکی در اینجا وجود دارد. به احتمال زیاد، پس از پایان جنگ، جبران خسارات آن بسیار دشوار است.

تاثیر بحران نیروی انسانی در صنعت ساختمان به طور قابل توجهی بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بر اساس داده‌های انجمن سازندگان، در سه ماهه اول سال 2024 کاهش چشمگیر 45 تا 55 درصدی در دامنه فعالیت صنایع مرتبط به وقوع پیوسته است. از جمله مشاغل سیمان؛ شیشه؛ استایروفوم؛ مواد عایق؛ درب؛ مواد تکمیل ساخت‌وساز، مواد آب بندی و گچ. همه اینها کاهش بسیار جدی در فعالیت‌های تجاری دارند.

بحران به صنعت مبلمان نیز رسیده است. طبق گزارش والا، روند در بخش مبلمان متفاوت است. یوسی الکوبی، گفت: نجاری در اسرائیل در حال حاضر با کندی شدید مواجه است و کاهش 60 تا 65 درصدی دامنه فعالیت این صنعت به دلیل بحران نیروی انسانی و همچنین جو روانی-اقتصادی که اولویت‌های عمومی را تغییر می‌دهد.

در پایان مقاله می‌خوانیم: وضعیت در شرکت‌های ساخت‌وساز و هر آنچه برای یک آپارتمان جدید لازم است از جمله وسایل آشپزخانه، کابینت‌های دیواری و مبلمان، بسیار بد و رکود جدی است.

 

لینک خبر: https://home.walla.co.il/item/3653699

→ خواندن مطلب قبلی

اعتصاب شواری دانش آموزی

خواندن مطلب بعدی ←

درخواست فوری 50 مقام ارشد برای بازداشت نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *