۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نابرابری در سیستم بهداشت اسرائیل

وزارت بهداشت اسرائیل گزارش نابرابری در سیستم بهداشت را منتشر کرد.

وزارت بهداشت گزارش نابرابری سال 2022 را منتشر کرد و بر تفاوت‌های خدمات پزشکی و امید به زندگی بین مناطق پیرامونی و مرکز و داده‌های بهداشتی در جامعه عرب تمرکز می‌کند.

بر اساس گزارش نابرابری برای سال 2022 که روز پنجشنبه توسط وزارت بهداشت منتشر شده است، امید به زندگی در مناطق مرکزی و اورشلیم در اسرائیل بالاترین میزان امید به زندگی است و کمترین امید به زندگی در مناطق جنوبی و شمالی به ثبت رسیده است.

تارنمای وای نت اعلام کرد که توضیح احتمالی برای این موضوع را می‌توان دقیقاً در نسبت پزشکان موجود به نسبت جمعیت بین مناطق مختلف یافت. در حالی که در تل آویو نزدیک به پنج پزشک به ازای هر 1000 نفر وجود دارد، در جنوب کمتر از دو پزشک وجود دارد. در شمال وضعیت خیلی بهتر نیست و به ازای هر 1000 نفر فقط 2.3 پزشک فعالیت می‌کنند. همچنین تفاوت‌های قابل توجهی در میزان پزشکان اطفال بین منطقه تل آویو و یهودیه و سامره ثبت شد. در سایر تخصص‌ها میزان پزشکان در منطقه تل آویو بالاترین میزان است.

در تقسیم بندی بر اساس گروه‌های جمعیتی، بیشترین امید به زندگی در میان یهودیان و سایرین در نواحی مرکزی و بیت المقدس به ترتیب 84.3 و 84.1 و کمترین آن در مناطق جنوبی و شمالی به ترتیب 81.9 و 82.2 بوده است. در میان اعراب، بیشترین امید به زندگی در مناطق شمال و بیت المقدس به ترتیب با 80.1 و 79.3 و کمترین آن در مناطق تل آویو و مرکزی به ترتیب با 74.5 و 78.1 بوده است. به گفته نویسندگان این گزارش، تفاوت در امید به زندگی بین گروه‌های جمعیتی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، آگاهی و دسترسی به خدمات بهداشتی و غیره باشد.

مرگ و میر نوزادان

در سال 2022 میزان مرگ و میر نوزادان به ازای هر 1000 تولد زنده (در میان اعراب بیشتر از یهودیان) به ترتیب 5.1 و 2.1 بود، اما شکاف بین گروه‌های جمعیتی در دهه گذشته کاهش یافت. ممکن است این تفاوت‌ها از ویژگی‌های فرهنگی مختلف، از جمله آگاهی از آزمایش‌های ژنتیکی، دسترسی به زیرساخت‌های بهداشتی زنان و کودکان و غیره ناشی شود.

تعداد پزشکان و تخت های بیمارستانی

در سال 2022، تعداد پزشکان مرد و زن به ازای هر 1000 نفر در سطح ملی 3.2 بود. در مناطق تل آویو و حیفا این نرخ به ترتیب با 4/97 و 3/71 بیشترین و در ناحیه جنوبی و ناحیه یهوده و سامره کمترین میزان به ترتیب 1/92 و 1/52 است.

بر اساس این گزارش، تعداد تخت‌ها به ازای هر 1000 نفر در دهه گذشته در اکثر مناطق کشور به‌ویژه در بخش‌های مرکزی، حیفا و بیت المقدس کاهش یافته است.

وزیر بهداشت اسرائیل در واکنش به گزارش نابرابری گفت: گزارش در مورد نابرابری در سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کشور اسرائیل حاکی از شکاف قابل توجهی بین بخش‌ها، مناطق جغرافیایی و ظرفیت درآمد است. ما باید این واقعیت را تغییر دهیم و بپذیریم که کاهش نابرابری در مراقبت‌های بهداشتی از منافع ملی اولیه است.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/health/article/rkvrve2ka

→ خواندن مطلب قبلی

پژوهشگر هلوکاست: ما قاتلان غزه هستیم

خواندن مطلب بعدی ←

بحران در زندگی خانوادگی تخلیه شدگان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *