۳۰ شهریور ۱۴۰۳

افزایش دوباره قیمت‌ها در اسرائیل پس از عید پسح

افزایش قیمت‌ها در اسرائیل متوقف نمی‌شود.

کلکالیست: درست یک هفته بعد، قیمت محصولات لبنی تنظیم بازار در اسرائیل 4.5 درصد افزایش می‌یابد. برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاد، شرکت‌های لبنی این بار نیازی به تایید وزرای دارایی و کشاورزی نخواهند داشت، زیرا با توجه به توافق آنها در سال گذشته برای تقسیم افزایش شدید قیمت‌ها در اسرائیل (16 درصد) که قرار بود اتفاق بیفتد. توافق شده است که نرخ شیر ​​را به مکانیزم اتوماتیک، مشابه آنچه در بخش سوخت به‌روزرسانی می‌کند، افزایش دهد.

وب‌سایت کلکالیست توضیح داد که برای مصرف‌کنندگان، این مبلغ، هزینه‌ای معادل حدود 135 میلیون شکل (36 میلیون دلار) برای محصولات با فروش سالانه حدود 3 میلیارد شکل (3.7 دلار) است. مکانیزم خودکار به این معنی است که هیچ چیزی مانع از افزایش قیمت انتظاری سایر محصولات لبنی در هفته‌های آینده نیست و شرکت‌های لبنی این اقدام را اینگونه توجیه می‌کنند که نمی‌توانند افزایش مواد اولیه قیمت شیر خام را کنترل کنند.

افزایش قابل توجه قیمت شیر در سپتامبر 2022 با افزایش حدود 5 درصدی قیمت شیر تنظیم شده آغاز شد که منجر به افزایش مشابه در تمام محصولات لبنی و جایگزین‌های آنها شد. شش ماه بعد، شرکت‌های لبنی دوباره قیمت تمام محصولات لبنی را در اسرائیل حدود 10 درصد افزایش دادند.

اما موج افزایش قیمت‌ها در اسرائیل تنها با شیر متوقف نشد و کسانی هستند که همچنان در حال آماده شدن برای افزایش قیمت تا 15 درصد در هفته آینده در بسیاری از محصولات غذایی عرضه شده توسط شرکت‌ها هستند که بلافاصله پس از عید پسح اجرایی خواهد شد. در حالی‌که رنگ مو، محصولات لباسشویی، دئودورانت و خمیر دندان کودکان بعد از عید پاک بین 10 تا 30 درصد افزایش می‌یابد. همانطور که در مورد شیر، این دومین و گاهی سومین افزایش قیمت توسط بخش بزرگی از شرکت‌ها است.

توالی افزایش قیمت‌ها در اسرائیل در سال 2022 آغاز شد و 17 شرکت از 20 شرکت بزرگ قیمت‌های خود را افزایش دادند و بیشتر شرکت‌های متوسط و کوچک به آنها ملحق شدند که شامل 9.6 درصد افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2022 بود. افزایش قیمت کاغذ، سپس افزایش تا 14 درصد در محصولات غذایی که شامل ماکارونی، ماهی تن و سایر موارد است.

این وب سایت اسرائیلی خاطرنشان کرد که بی‌تفاوتی مردم به دو افزایش شدید قیمت ظرف چند ماه و عدم توجه دولت، به شرکت‌ها این امکان را داد که سال را با موج غیرعادی افزایش قیمت‌ها با نرخ افزایش تا 25 درصد آغاز کنند. نیر برکات، وزیر اقتصاد اخیراً از شرکت‌های مواد غذایی خواست تا افزایش قیمت‌ها را متوقف کنند، اما اکثر آنها نپذیرفتند.

علاوه بر تقاضا برای افزایش قیمت مواد اولیه، اخیراً افزایش قیمت آب 7 درصد و برق 2.6 درصد در ابتدای سال و افزایش اضافی قیمت سوخت به وجود آمد. سطح 21 شکل در هر لیتر و افزایش‌های دیگری در راه است. از این رو انتظار می‌رود که تابستان آینده همه چیز هزینه بیشتری داشته باشد. وزارت دارایی همچنین در تلاش است تا تاریخ افزایش مالیات بر ارزش افزوده را که قرار است ظرف 8 ماه اجرایی شود، پیش ببرد که هزینه‌های مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

 

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/shopping/article/h15vqkm110

→ خواندن مطلب قبلی

امکان صدور حکم بازداشت بین المللی برای نتانیاهو، گالانت و هالیوی

خواندن مطلب بعدی ←

یایر لاپید خطاب به گانتز و آیزنکوت: به خانه بروید!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *