۳۱ شهریور ۱۴۰۳

حماس طرح پیشنهاد توافق را پذیرفت، اسرائیل مفاد آن را مورد توافق ندانست

کانال 12 عبری مدعی شد که حماس با طرحی موافقت کرده که با طرح پیشنهادی اسرائیل متفاوت است.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، شب گذشته (دوشنبه) به میانجی‌ها از موافقت با آتش‌بس به عنوان بخشی از یک توافق خبر داد، اسرائیل در واکنش به این اقدام مدعی شد که این پیشنهادی نبوده که اسرائیل برای مصر ارسال کرده است. کانال 12 عبری تفاوت بین طرح مورد تایید حماس و طرح مورد تایید اسرائیل را منتشر کرد.

مرحله اول

طرحی که حماس تایید کرد

♦ 33 ربوده شده زنده یا مرده شامل زنان (غیر نظامی و سرباز)، کودکان (تا سن 19 سالگی)، بزرگسالان (بالای 50 سال)، بیماران و مجروحان آزاد خواهند شد. حماس در مرحله اول با آزادی 18 گروگان موافقت می‌کند و در صورت موافقت اسرائیل با پایان جنگ، 15 نفر دیگر آزاد می‌شوند.

♦ به ازای هر غیرنظامی ربوده شده، 30 اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد. همچنین به ازای هر سرباز زن، 50 زندانی امنیتی (30 نفر حبس ابد و 20 نفر بر اساس لیست‌های حماس) آزاد می‌شوند.

طرحی که اسرائیل تایید کرد

حماس همه ربوده‌شدگان زن اسرائیلی (غیر نظامی) و کودکان (زیر 19 سال) در ازای آزادی اسیران فلسطینی آزاد می‌کند. اسرائیل برای هر ربوده‌شده اسرائیلی 20 زندانی نوجوان و امنیتی را بر اساس لیست‌های ارائه شده توسط حماس آزاد می‌کند.

در هر دو طرح آمده است که طی 40 روز آتش بس موقت و متقابل عملیات نظامی دو طرف برقرار خواهد شد و مانند گذشته، نیروهای اسرائیلی به تدریج به سمت شرق عقب نشینی خواهند کرد. در هر دو طرح، اسرائیل حتی متعهد می‌شود که بیشترین مقدار کمک‌های بشردوستانه و سوخت را به نوار غزه بیاورد.

برنامه مبادله گروگان‌ها و اسرا در مرحله اول طبق طرح کلی اسرائیل

♦ عقب نشینی ارتش اسرائیل به سمت شرق و دور از مناطق پرجمعیت و به منطقه‌ای نزدیک به مرز در سراسر نوار غزه.

♦ بازگشت آوارگان به مناطق سکونت خود.

♦ در روز هفتم (پس از آزادی همه زنان)، نیروهای اسرائیلی از خیابان رشید به سمت شرق در امتداد خیابان صلاح الدین عقب نشینی می‌کنند، به گونه‌ای که امکان ارائه کمک‌های بشردوستانه و آغاز بازگشت غیرنظامیان آواره غیر مسلح به مناطق خود را فراهم می‌کند.

به عنوان بخشی از مرحله اول اسرائیل متعهد به بازگشت آوارگان غزه به محل زندگی خود شد.

♦ حماس در روز اول توافق 3 ربوده شده اسرائیلی را آزاد می‌کند و پس از آن، حماس هر سه روز یک بار 3 ربوده شده دیگر از تمام زنان (غیر نظامی و سرباز) را تا روز سی و سوم آزاد می‌کند. در مقابل اسرائیل تعداد مورد توافق اسرای فلسطینی را طبق لیست‌هایی که مورد توافق قرار خواهد گرفت، از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهد کرد.

♦ تا روز هفتم حماس فهرستی از همه ربوده‌شدگان باقیمانده (علاوه بر 33 نفر ذکر شده) را ارائه می‌کند، مشروط بر اینکه آنها آزاد شوند. در مقابل طرف اسرائیلی تعداد توافق شده اسرای فلسطینی را از زندان های اسرائیل آزاد خواهد کرد.

برنامه مبادله گروگان‌ها و اسرا در مرحله اول طبق طرح کلی حماس

♦ در روز سوم (پس از آزادی 3 گروگان)، نیروهای ارتش اسرائیل به طور کامل از خیابان رشید شرق به خیابان صلاح الدین عقب نشینی کنند و بازگشت آوارگان از جمله آزادی تردد ساکنان در سراسر نوار غزه آغاز می‌شود.

♦ در روز بیست و دوم (پس از آزادی نیمی از گروگان‌های زنده)، نیروهای ارتش اسرائیل از مرکز نوار غزه (عمدتا از کریدور نتزر و میدان کویت) در شرق صلاح الدین عقب نشینی خواهند کرد.

♦ در طول روزهای توافق، روزانه 600 کامیون وارد غزه شود که از این تعداد 50 کامیون سوخت و 300 کامیون سایر اقلام به شمال نوار غزه خواهد رفت. در همین زمان، تمامی زندانیان معامله شالیت که مجدداً دستگیر شده بودند آزاد خواهند شد.

به عنوان بخشی از مرحله اول طرح مورد تایید حماس، بازسازی کامل خانه‌ها، تأسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی که در جنگ ویران شده‌اند، آغاز شود.

♦ اجتناب از دستگیری اسرای آزاد شده فلسطینی به همان اتهاماتی که قبلاً دستگیر شده بودند. در روز شانزدهم مرحله اول، مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف در مورد بازگشت به آتش بس آغاز می‌شود.

♦ آغاز احیای کامل منازل، تاسیسات عمرانی و زیرساخت‌های عمرانی تخریب شده در جنگ و معرفی تجهیزات لازم برای دفاع شهری و آوار برداری کامل.

♦ تسهیل در معرفی تدارکات و تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد کمپ‌های سرپناه برای اسکان آوارگانی که در طول جنگ خانه‌های خود را از دست داده اند (حداقل 60 هزار تریلر و 200 هزار چادر).

♦ رفع تدابیر و مجازات‌های اتخاذ شده علیه زندانیان و بازداشت شدگان در زندان اسرائیل از 7 اکتبر و بهبود شرایط آنها.

از روز اول این مرحله، مجاهدین مجروح حماس (حداقل 50 نفر) مجاز به خروج از گذرگاه رفح برای مداوا خواهند بود.

مرحله دوم

طرحی که حماس تایید کرد

♦ اعلامیه صلح پایدار (توقف عملیات نظامی) و لازم الاجرا شدن آن، مبادله اسرا، مردان و سربازان، در ازای آزادی توافق شده از زندانیان امنیتی و خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه.

طرحی که اسرائیل تایید کرد

♦ تکمیل قرارداد در مورد ترتیبات لازم برای بازگرداندن صلح پایدار، اعلام لازم‌ الاجرا شدن آن قبل از شروع مبادله گروگان‌ها و اسیران بین دو طرف، آزادی تمامی مردان اسرائیلی (غیر نظامی و سربازان) بازمانده در ازای آزادی تعداد توافق شده زندانیان در زندان‌های اسرائیل و بازداشت شدگان در مراکز اصلاح و تربیت اسرائیل و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه.

مرحله سوم

طرحی که حماس تایید کرد

♦ قرار شد بین دو طرف مبادله اجساد ربوده شدگان و زندانیان صورت گیرد و محاصره غزه به طور کامل رفع شود. همچنین آغاز اجرای طرح بازسازی که 3 تا 5 سال در نوار غزه به طول خواهد انجامید.

طرحی که اسرائیل تایید کرد

♦ اجساد از هر دو طرف پس از شناسایی مبادله خواهند شد. آغاز اجرای طرح 5 ساله بازسازی نوار غزه که شامل خانه‌ها، تاسیسات عمرانی و زیرساخت‌ها می‌شود. طرف فلسطینی از بازسازی زیرساخت ها و تأسیسات نظامی خودداری خواهد کرد و اجازه ورود هیچ گونه تجهیزات، مواد خام یا سایر اجزای مورد استفاده برای مقاصد نظامی را به غزه نخواهد داد.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-military/2024_q2/Article-3e8442bbb105f81026.htm?partner=lobby

→ خواندن مطلب قبلی

حمایت از فلسطین در راهپیمایی یادبود هلوکاست

خواندن مطلب بعدی ←

ادامه عملیات نظامی در رفح

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *