۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گذرگاه رفح در کنترل کامل ارتش اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی: ارتش اسرائیل به کنترل کامل گذرگاه رفح دست یافت.

سایت روزنامه معاریو گزارش داد که نیروهای ارتش اسرائیل در نزدیکی گذرگاه رفح در حال عملیات هستند و انتظار می‌رود کنترل سمت فلسطینی آن را به دست بگیرند.

کابینه جنگی رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه تصمیم گرفت به بهانه افزایش فشار نظامی به عملیات نظامی در منطقه رفح در جنوب نوار محاصره شده غزه، علی‌رغم هشدارهای بین المللی در این زمینه ادامه دهد.

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ارتش اسرائیل شب سه‌شنبه به ساختمان‌ها و اهداف زیرساختی از جمله بیمارستان کویت در شرق رفح حمله کرد و فلسطینی‌ها از کشته شدن دست‌کم 9 نفر در نتیجه این حملات خبر دادند.

پس از اقدام عملیاتی لشکر 162 در سمت شرق شهر غزه، ارتش اسرائیل گذرگاه رفح را از سمت غزه به تصرف خود درآورد. تیپ 401 زرهی و تیپ گیواتی در غرب و جنوب مرز اسرائیل پیشروی کردند و ارتش اسرائیل تایید کرد که از ساعت هفت صبح گذرگاه رفح در غزه تحت کنترل عملیاتی ارتش اسرائیل است.

رسانه‌های فلسطینی‌ها در طول شب از حملات هوایی قدرتمند هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل به محله‌های شهر رفح در شرق این کشور خبر دادند، در حالی که در همان زمان در مصر گزارش شد که ده‌ها تن از ساکنان غزه تلاش کردند از مرز رفح عبور کنند.

شب گذشته، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ، اعلام کرد که کابینه جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفت که اسرائیل به عملیات در رفح برای اعمال فشار نظامی بر حماس برای پیشبرد آزادی ربوده شدگان ادامه دهد.

همچنین به موازات آن، اسرائیل هیأتی از میانجی‌ها را اعزام می‌کند تا امکان دستیابی به توافق بر سر شرایط قابل قبول برای اسرائیل را از بین ببرند. در این بیانیه آمده است: پیشنهاد حماس با الزامات ضروری اسرائیل فاصله زیادی دارد و اسرائیل در حال بررسی پاسخ حماس است

در همین راستا رئیس اردوگاه دولتی، بنی گانتز، درباره موضوع عملیات رفح گفت: هر تصمیمی به کابینه جنگ داده خواهد شد، هیچ ملاحظه سیاسی وجود نخواهد داشت. اقدام نظامی در رفح نیز بخشی جدایی ناپذیر از تلاش‌های مستمر و تعهد ما برای بازگرداندن ربوده شدگان و تغییر وضعیت امنیتی در این کشور است. ما به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد تا زمانی که آنها را به خانه برگردانیم.

پیش از این، همانطور که گفته شد، حماس به میانجی‌های قطری و مصری پیام داد که با پیشنهاد آنها برای آتش‌بس موافق هستند اما یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شد که اعلام حماس اقدامی برای به تعویق انداختن عملیات در رفح است.

رویترز گزارش داد که یک مقام آمریکایی آشنا با جزئیات این توافق از اسرائیل انتقاد کرده و گفته است که نخست وزیر و اعضای کابینه جنگ، آخرین دور مذاکرات با حماس را با حسن نیت انجام نداده‌اند.

مقامات آمریکایی که توافق مورد قبول حماس را بررسی کرده‌اند، به نیویورک تایمز گفتند که این طرحی است که بسیار شبیه به آنچه اخیرا توسط ایالات متحده و اسرائیل ارائه شده است، این منابع گفتند که بر اساس برداشت آنها، واکنش حماس حاکی از جدیت آنها در دستیابی به توافق است.

پیشنهاد فعلی شامل آزادی 33 گروگان است و 900 تا 1000 زندانی امنیتی در ازای آتش بس حدود 6 هفته‌ای آزاد خواهند شد. علاوه بر این، کمک‌های بشردوستانه به نوار افزایش خواهد می‌یابد. به نظر می‌رسد تاکنون گزارشی از توقف دائمی جنگ در نوار غزه گزارش نشده است. رویترز از یکی از مقامات ارشد مطلع در مذاکرات گزارش داد که حماس با پیشنهاد اسرائیل از 27 آوریل بدون تغییرات اساسی موافقت کرد.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/military/Article-1097103

→ خواندن مطلب قبلی

ساکنان مناطق تخلیه شده: مراسم ننگین فانوس را پخش نکنید

خواندن مطلب بعدی ←

ناامیدی اسرائیل از رفتار آمریکا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *