۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیلگران اسرائیلی: نتانیاهو در دام حماس افتاده است

تحلیلگران رسانه‌های اسرائیلی، موافقت حماس را به دام افتادن نتانیاهو توصیف کردند.

تحلیلگران اسرائیلی روز سه شنبه گفتند که پذیرش توافقنامه پیشنهادی مبادله اسرا و آتش بس در نوار غزه از سوی جنبش حماس، تل آویو را غافلگیر کرده و دولت بنیامین نتانیاهو را در دوراهی قرار داده است.

تحلیلگران توضیح دادند که نتانیاهو از یک سو می‌خواهد به نظر نرسد توافقی را که اسرای اسرائیلی را از غزه بازمی‌گرداند رد کند و از سوی دیگر نمی‌خواهد شرکای خود در جناح راست را خشمگین کند.

ناهوم بارنیا، تحلیلگر برجسته روزنامه یدیعوت آحارونوت، با اشاره به یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه، با عنوان «وقتی سنوار بله می‌گوید»، گفت: احتمالاً سینوار ما را فریب می‌دهد. او می‌داند که دولت فعلی نمی‌تواند با پیشنهادی که او ارائه کرده است موافقت کند.

وی اعزام هیأت اسرائیلی به مذاکرات قاهره را برای نتانیاهو در جبهه داخلی مهم دانست، زیرا نتانیاهو نمی‌خواهد از یک سو به عنوان کسی که توافق را خنثی و بازداشت‌شدگان را رها می‌کند و از سوی دیگر به ‌عنوان کسی که آماده دستیابی به توافق و خیانت به شرکای خود در سمت راست است، دیده شود.

بارنیا گفت: سینوار شیطان است اما احمق نیست. وی ادامه داد: پیشنهاد متقابل طرح شده توسط سینوار اسرائیل را در دور دیگری از بحث‌های داخلی نگران کننده قرار می‌دهد، جایی که بازداشت شدگان در اسارت جان خود را از دست می‌دهند، خانواده‌هایی که سرنوشت آنها نامعلوم است، یک دولت وحشت زده و تقسیم شده و غرق در سوء ظن متقابل و سران امنیتی خسته و ضعیف.

بارنیا خاطرنشان کرد: شاید سینوار علاقه مند به رسیدن به ایستگاه نهایی یعنی توافق باشد، اما – به میزان کمتر از این – از کاری که در طول مسیر با ما می‌کند لذت می برد.

آموس هارل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص نیز در مقاله‌ای با عنوان «نتانیاهو در دام آری حماس» به این نکته اشاره کرد که پذیرش توافق آتش بس پیشنهادی از سوی جنبش، اسرائیل را با توجه به بحرانی که در مذاکرات وجود دارد، شگفت زده کرد.

وی گفت: حماس اخیراً با توجه به اظهارات مکرر نتانیاهو مبنی بر اینکه قصد دارد دستور حمله به رفح را به ارتش اسرائیل صادر کند، خواستار تضمین آمریکا شده است. وی افزود: منابع سیاسی اسرائیل شب گذشته گزارش دادند که ممکن است مصر و ایالات متحده پشت سر اسرائیل برای به روز رسانی پیشنهاد مصر که تل آویو دو هفته پیش پذیرفته بود به تفاهم رسیده باشند.

به گفته هارل، این اظهارات نشانه اولیه پاسخ نتانیاهو است که پس از پاسخ مثبت حماس، این پیشنهاد را رد خواهد کرد.

هارل خاطرنشان کرد که همین دو روز پیش، نخست وزیر و سخنگویانش مدعی شدند که رسانه‌های اسرائیلی اتهامات واهی به او وارد کرده‌اند که وی تلاش می‌کند در مذاکرات مانع ایجاد و حماس را متهم به این کار کند.

وی گفت: اکنون به نظر می‌رسد که او دوباره پاسخ منفی خواهد داد و این اقدام با ادعای نیاز اسرائیل برای تضمین شکست حماس و ادعاهای مشکوک در مورد فریب آمریکا توجیه می‌شود.

وی افزود: از نظر عملی، دلیل اصلی ترس نتانیاهو از فروپاشی ائتلاف خود و از دست دادن پایگاه انتخاباتی جناح راست خود خواهد بود.

هارل با اشاره به اینکه در نهایت به نظر می‌رسید میانجی‌ها وظایف خود را صادقانه انجام دادند و جانبداری نکردند، گفت: میانجی‌ها پیشنهادی را به حماس ارائه کردند که اسرائیل قبلاً با آن موافقت کرده بود، اما آنها تغییرات اندکی انجام دادند.

او گفت: به عبارت دیگر، شانس دستیابی به پیشرفت در مذاکرات هنوز کم است. اما رهبری حماس با پاسخ مثبت خود، ممکن است توانسته است بین اسرائیل و ایالات متحده شکاف ایجاد کند.

هارل ادامه داد: باید دید وزرای حزب وحدت ملی در دولت جنگ، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، چگونه به تغییر موضع حماس و واکنش منفی آشکار نتانیاهو پاسخ خواهند داد.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/yokra13913696

→ خواندن مطلب قبلی

انتقاد شدید از اسموتریچ؛ وزیر دارایی عرصه اقتصاد را رها کرده است

خواندن مطلب بعدی ←

آمریکا ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *