خسارت میلیاردی جنگ به پروژه‌های راه آهن

کلکالیست: به تعویق افتادن پروژه‌های راه آهن به دلیل جنگ، خسارات میلیاردی به این بخش وارد کرده است.

کلکالیست گزارش داد: کارشناسان اروپایی حاضر نیستند پا به اسرائیل بگذارند، مهندسان اسرائیلی در جنگ نیروی ذخیره هستند، کارگران مدت زیادی است که اخراج شده‌اند و به زودی تحریم کالاهای ترکیه نیز احساس خواهد شد، در نتیجه انتظار می‌رود پروژه‌های راه آهن در اورشلیم ماه‌ها به تعویق بیفتد.

بر اساس ارزیابی شرکت‌های زیربنایی ارشد دولتی و خصوصی، در بهترین حالت، در اکثر پروژه‌های زیربنایی در اسرائیل ماه‌ها تاخیر ایجاد می‌شود. خزانه‌داری خسارت تأخیرها را میلیاردها شکل تخمین می‌زند.

در ژانویه 2023، وزیر حمل و نقل، میری رگو، سفرهای اجرایی توسعه خط قرمز راه آهن سبک در اورشلیم را افتتاح کرد، اما علی‌رغم بریدن روبان، این پروژه به موقع افتتاح نشد.

خط قرمز که حدود 13 سال است در بیت المقدس فعالیت می‌کند، قرار بود با امتداد این خط تا بیمارستان حداسه عین کرم و محله نیو یااکوف پیشرفت کند و بر اساس اظهارات شهرداری، این بخش‌ها قرار بود در مارس 2023 به بهره برداری کامل برسد. حتی قبل از جنگ، اجرای پروژه تکمیل خط دچار تاخیر شد، اما با شروع جنگ در 7 اکتبر، شرکت مسئول زیرساخت که با استخدام حدود 200 مهندس به ذخیره و کمبود هزاران کارگر فلسطینی، و شرکت سازنده راه آهن اسپانیا، CAF، مواجه شده بود، مجبور شد با مشاوران خارجی که به دلیل وضعیت امنیتی حاضر به آمدن به اسرائیل نبودند، سر و کار داشته باشد.

طبق گزارش کلکالیست در حال حاضر، برخی از مشاورانی که از کشورهایی مانند سوئیس و فنلاند آمده‌اند، هنوز از آمدن به اورشلیم امتناع می‌کنند یا با مشکل مواجه هستند و منابع آشنا با این پروژه ادعا می‌کنند که ترس از وضعیت امنیتی بیش از یک اعتراض سیاسی است و اساسا حمله ایران عامل اصلی در این زمینه بود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود خط سبز راه‌آهن سبک در اورشلیم که توسط شفیر و دیگران اداره می‌شود، به دلیل کمبود کارگران و مهندسان و کمبود مواد اولیه در آینده به دلیل تحریم کالاها توسط ترکیه به تاخیر بیفتد. علاوه بر تأخیرهای مربوط به جنگ، تظاهرات خشونت‌آمیز خریدی‌‌ها علیه کار راه‌آهن، که قرار است از محله‌های آنها عبور کند، منجر به تأخیرهایی شد که حدود صدها میلیون شکل تخمین زده می‌شود.

کلکالیست در ادامه نوشت: هفته گذشته خریدی‌ها یک کوکتل مولوتف را روی یک دستگاه پرتاب کردند که به گفته کارشناس ارشد پروژه، میزان خسارت به ابزار مهندسی و تجهیزات میلیون‌ها دلار است. یکی دیگر از مقامات ارشد از ترکیب انفجاری وضعیت امنیتی با اعتراضات خریدی‌ها ابراز نگرانی کرد که منجر به ترس شرکت‌های خارجی از کار در اورشلیم می‌شود. ازین رو انتظار می‌رود افتتاح خط سبز به تعویق بیفتد و در یک سناریوی خوش بینانه، امکان افتتاح بخشی از آن در پایان سال ۲۰۲۵ وجود خواهد داشت.

خط آبی راه آهن در اورشلیم که این روزها در حال ساخت است نیز تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است. روز دوشنبه گزارش شد که شرکت اسپانیایی COMSA که به همراه دانیا سیبوس و دان در راه اندازی این پروژه شریک بودند، تصمیم به ترک پروژه گرفتند. ارزیابی در بازار این است که کومسا به دلیل فشار سیاسی از جمله به دلیل احساسات منفی سیاسی در اسپانیا نسبت به رفتار اسرائیل در غزه و اعتراضاتی که به مشارکت این شرکت در این پروژه صورت گرفت، این پروژه را ترک کرد.

یکی دیگر از شرکت‌های اسپانیایی که سرعت فعالیت آن در اسرائیل کاهش یافته است Semi است که پروژه برق رسانی راه آهن اسرائیل را انجام می‌دهد، کارمندان این شرکت نمی‌خواهند به اسرائیل بیایند.

این جنگ همچنین بر پروژه‌های راه‌آهن سبک در گوش دان تأثیر ‌گذاشته است که توسط شرکت NTA مدیریت می‌شود همه اینها اجرای برنامه زمانبندی و واگذاری آن به صاحبان امتیاز را با مشکل مواجه می کند و فعالیت پیمانکاران را در این زمینه محدود می کند از ارائه پیشنهاد در مناقصه بهره برداری از خطوط بنفش و سبز به دلیل شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل.

وزارت حمل و نقل و خزانه داری اذعان دارند که واقعاً در برنامه زمانبندی همه پروژه ها مشکل وجود دارد و انتظار می‌رود که تاخیرها خسارت میلیاردی به دنبال داشته باشد. با این حال، آنها همچنین نسبت به اینکه شرکت‌های زیرساختی از جنگ به عنوان بهانه‌ای برای تاخیرهای پیش از جنگ استفاده می‌کنند، هشدار داد.

وزارت حمل و نقل تصریح کرد: مانند بسیاری از شاخه‌های اقتصاد اسرائیل، بخش حمل و نقل تحت رهبری وزارت حمل و نقل و ایمنی راه نیز با توجه به وضعیت امنیتی با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

 

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/sjtov1dzr

→ خواندن مطلب قبلی

شکست کامل اسرائیل در اطلاع رسانی و تبلیغات

خواندن مطلب بعدی ←

تنش بین نتانیاهو و رئیس شین بت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *