۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جروزالم پست: نتانیاهو، مجری اوامر ارباب خود بن گویر شده است

جروزالم پست تحلیل کرد: اکنون نتانیاهو مطیع بن گویر شده است. او چقدر سقوط کرده است؟

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی هفته گذشته هنگام خروج از دفتر نخست وزیری در مقابل دوربین‌ها ایستاد و با قاطعیت و بدون هیچ ملاحظه‌ای گفت: من به نخست وزیر هشدار دادم که اگر اسرائیل آتش بس را بپذیرد، جنگ را پایان نمی‌دهیم. نخست وزیر این سخنان را شنید، قول داد که اسرائیل وارد رفح شود، جنگ تمام نشود و قول داد که معامله غیرمسئولانه‌ای صورت نگیرد.

این سخنان و لحن گفتار هیچ شکی در ذهن هیچ کس باقی نگذاشت که یک نخست وزیر جدید در کشور اسرائیل حکومت می‌کند. در عمل، بنیامین نتانیاهو به مجری وصیتنامه «ارباب» خود، ایتامار بن گویر، تبدیل شده است. این سوال اجتناب ناپذیر را ایجاد می‌کند که نتانیاهو تا کجا سقوط کرده است؟ او به حدی فرو رفته است که حتی یک پاسخ اولیه از یک نخست وزیر را برای حفظ آبرویش نمی‌تواند مدیریت کند.

حتی نتانیاهو، با وجود هزاران اختلاف، می‌داند که بیشتر مردم چه می‌خواهند، آزادی گروگان‌ها. او همچنین می‌داند چه چیزی برای مردم اسرائیل مهم و خوب است. با این حال، او از بن گویر و بزالل اسموتریچ اطاعت می‌کند، زیرا این چیزی است که به دلایل روشن برای نتانیاهو خوب است نه برای مردم اسرائیل.

این واقعیت که اکثر مردم اسرائیل، طبق اکثر نظرسنجی‌ها، بیش از همه می‌خواهند گروگان‌ها را ببینند که به خانه می‌آیند، نشان دهنده این نیست که مردم اسرائیل نمی‌خواهند پایان حماس را ببینند.

اما مشکل اکثر مردم اسرائیل پس از هفت ماه جنگ این است که به این دولت و رفتار آن اعتقاد ندارند، به نخست وزیری که بر اساس نیازهای سیاسی خود تغییر عقیده می‌دهد، اعتماد ندارند.

در حال حاضر شعار جنگ این دولت، ورود به رفح است. با این حال، هیچ کس در دولت به این واقعیت توجه نمی‌کند که رفح می‌تواند شکستی با تلفات و جراحات فراوان در نتیجه تله‌های حماس، گروگان‌های کشته شده در نتیجه حملات و اشتباه در شناسایی یا ضربه اشتباه صدها نفر بی‌گناه باشد و ما پس از اشغال رفح می‌پرسیم، بعد چه؟ آیا این مشکل غزه را حل می‌کند؟ آیا سرانجام حماس نابود می‌شود؟

واقعیت این است که دولت دست راستی به ایجاد یک کشور جدید فلسطینی کمک می‌کند.

برخی خواهند گفت که این تازه آغاز کار است و این دولت درست عمل خواهد کرد اما نه! مطمئناً این دولت که توسط وزرای نامناسب اداره می‌شود، با لیستی از وعده‌های افشا نشده که دغدغه اصلی آن بقا و تضمین بقای نتانیاهو است.

هرچقدر هم به واقعیت ایجاد شده در اسرائیل و دوره دولت راست نگاه کنیم، معلوم می‌شود که این دولت یک سرمایه ارزشمند برای دشمنان ما شده است. آسیب‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که این دولت در این مدت کوتاه به اسرائیل وارد کرد، جبران ناپذیر است. این دولت که با گناه فساد قضایی راه خود را آغاز کرد ثابت کرد که در کنترل و اداره کشور ناتوان است.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/opinion/article-799569

→ خواندن مطلب قبلی

پدیده اخبار گریزی

خواندن مطلب بعدی ←

تصمیم جدید حماس در مورد استراتژی مذاکره با اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *