۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فروپاشی مالی تشکیلات خودگردان فلسطین

بانک جهانی روز پنجشنبه هشدار داد که تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه فروپاشی مالی است.

یک روز پس از اینکه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مالیات‌های تشکیلات خودگردان فلسطین را متوقف می‌کند و مجوز در حال انقضایی که بانک‌های رژیم صهیونیستی را قادر می‌سازد تا با بانک‌های تشکیلات فلسطین کار کنند، تمدید نخواهد کرد.

بانک جهانی گفت: به دلیل افت شدید در نقل و انتقالات ترخیص کالاهای قابل پرداخت به تشکیلات خودگردان فلسطین و کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی، جریان‌های درآمد تشکیلات خودگردان عمدتاً متوقف شده و منجر به افزایش شکاف بین درآمد و هزینه‌های مورد نیاز برای تأمین مالی هزینه‌های عمومی اساسی شده است.

در پایان سال 2023، این شکاف مالی به 682 میلیون دلار آمریکا رسید. پیش بینی می‌شود این شکاف در ماه‌های آینده دو برابر شود و به 1.2 میلیارد دلار برسد.

بانک افزود: کمک‌های خارجی و معوقات کارگران دولتی و سرمایه گزاران، در حال حاضر تنها گزینه‌های تامین مالی در اختیار مقامات هستند.

بر اساس این گزارش، از اکتبر سال 2023 تاکنون حدود 144 هزار شغل در کرانه باختری از بین رفته است و حدود 148 هزار شغل از افراد شاغل در اراضی اشغالی نیز از بین رفته است. برخی از این افراد از غزه و برخی از کرانه باختری می آیند.

یک مقام آمریکایی به فایننشال تایمز گفت که این فروپاشی می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر اسرائیل داشته باشد.

به گزارش فایننشال تایمز، عدم تمدید مجوزی که بانک‌های اسرائیلی را قادر می‌سازد با تشکیلات خودگردان فلسطین معامله کنند و در اول ژوئیه منقضی می‌شود، اقتصاد را بدتر می‌کند و اساساً باعث تعطیلی می‌شود.

این مقام گفت: این عدم تمدید نه تنها به ضرر منافع فلسطین بلکه به ضرر امنیت و ثبات اسرائیل و منطقه خواهد بود. نکته‌ای که ما به آن اشاره می‌کنیم،  این است که شما نباید دسترسی مردم به غذا، برق و آب را در چنین لحظه‌ای به‌ویژه در کرانه باختری تهدید کنید.

خبرگزاری G7 همچنین در یک بیانیه‌ در نشستی که آخر هفته برگزار شد، از اسرائیل خواست تا اطمینان حاصل کند که خدمات بانکی بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان برای اطمینان از تداوم تراکنش‌های مالی حیاتی و تجارت و خدمات حیاتی ادامه دارد. آنها همچنین خواستار آزادسازی مالیات‌های بازداشت شده فلسطینی‌ها شدند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا نیز روز پنجشنبه نسبت به فروپاشی احتمالی اقتصاد تشکیلات خودگردان ابراز نگرانی کرد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-803699

→ خواندن مطلب قبلی

درگیری پلیس در کوه مرون

خواندن مطلب بعدی ←

پیام القسام به خانواده اسرای اسرائیلی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *