۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پایتخت اسرائیل بدبوتر می‌شود

شهرداری اورشلیم (پایتخت اسرائیل) نسبت به بحران دفن زباله هشدار داد.

سال‌هاست که شهرداری اورشلیم درباره بحران حذف و تصفیه زباله‌ها و زباله‌های شهری هشدار می‌دهد. این هفته آتش سوزی عظیمی در محل زباله موقت در عطرت ایجاد شده است که باعث شکایت ساکنان از بوی بسیار بد شده است. وزارت حفاظت محیط زیست به دنبال راه حل‌هایی است اما نباید خیلی انتظار داشت.

شنبه شب گذشته آتش سوزی در منطقه فرودگاه آتاروت در اورشلیم رخ داد. یک شب کامل پنج تیم آتش نشانی و امدادی برای اطفای حریق تلاش کردند و همزمان بسیاری از ساکنان شمال شهر از بوی بدی که از محل منتشر شده، خبر دادند. مشخص شد که آتش سوزی در یک محل زباله موقت که توسط شهرداری بیت المقدس ایجاد شده بود، رخ داده است.

شهرداری توضیح داد که در سال‌های اخیر، اداره بهداشت شهر با چالش‌های مهمی در حذف، تصفیه و بازیافت زباله و زباله‌های شهری دست و پنجه نرم می‌کند. شهرداری می‌گوید عید پسح گذشته بار عظیمی در سیستم زباله‌دانی وجود داشت. حدود 5000 تن زباله اضافی بدون مکانی برای دفع زباله انباشت شده بود. به گفته مسئولان شهرداری، شهرداری مجبور شد زباله‌ها را به طور موقت در محل زباله در عطرت تخلیه کند.

اما این زباله‌ها در واقع خطری را به همراه داشت، وقتی زباله‌های خانگی در مکانی قرار می‌گیرد که برای آن در نظر گرفته نشده است و به طور مناسب بازیافت نمی‌شود، شروع به تخمیر می‌کند درنتیجه دچار آتش سوزی می‌شود که اورشلیم اتفاق افتاد و به یک خطر واقعی زیست محیطی و بهداشتی تبدیل شد.

شهرداری ادعا می‌کند که مسئولیت یافتن راه‌حل‌های نهایی برای مکان‌های زباله و محل‌های دفن زباله بر عهده دولت اسرائیل است، در طول سال‌ها، دولت به اندازه کافی برای پاسخگویی مناسب به نیازهای رو به رشد شهر کاری انجام نداده است.

مسئولان شهرداری همچنین تصریح می‌کنند که با وزارت حفاظت محیط زیست تماس گرفته و بر ضرورت فوری راه کار‌های موثر تاکید کرده‌اند اما این وزارت خانه اقدامی انجام نداده است.

آتش سوزی در محل زباله‌های موقت در اورشلیم که باعث شد بسیاری از ساکنان در اثر دود و بوی شدید ناراحت شوند، موردی اضطراری است که نشان دهنده یک مشکل طولانی مدت بدون راه حل است. این مشکل فقط منحصر به اورشلیم نیست. در بسیاری از مناطق مشکل دفع زباله‌های شهری، به‌ویژه در مرکز وجود دارد. سال‌ها هشدارهایی مبنی بر اینکه اسرائیل با بحران عظیم زباله مواجه است، وجود دارد. محل های دفن زباله در حال پر شدن هستند و مقدار زباله کم نیست.

30 درصد زباله بیشتر از اروپایی‌ها

ارقام وزارت حفاظت از محیط زیست در ماه مارس گذشته نشان می‌دهد که میزان زباله تولیدی سرانه یکی از بالاترین میزان زباله در کشورهای اتحادیه اروپا است. آمار نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها 30 درصد بیشتر از اروپایی‌ها زباله تولید می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل انباشت زباله این است، در حالی که در اسرائیل تقریباً 75 درصد زباله‌های تولید شده دفن می‌شود، کشورهای دیگر راه حل‌های پیشرفته‌تری پیدا می‌کنند. بر اساس گزارش کنترل کننده ایالتی در مورد دولت محلی از ژوئیه 2022، حدود 42 درصد از زباله در کشورهای OECD و 53 درصد در ایالات متحده دفن می‌شود و بقیه زباله‌ها در این کشورها به بازیافت می‌شود در حالی که اسرائیل در این زمینه عقب مانده است.

وزارت محیط زیست اعلام کرد که بدون مداخله قابل توجه دولت، انتظار می‌رود تا سال 2030 میزان کل زباله‌های شهری مخلوط با 25 درصد افزایش به 7.5 میلیون تن در سال برسد.

در گزارش ژوئن 2023 توسط موسسه تحقیقات سیاست ملیShmuel Naeman، تأکید شد که درمان بحران زباله در اسرائیل از درمان تغییرات آب و هوایی فوری‌تر است؛ بحران حاد زباله مستلزم طرح و اجرای فوری است.

سخنگوی وزارت حفاظت محیط زیست به ماکو گفت: کمبود مناطق دفن زباله وجود دارد و در کوتاه مدت گسترش مکان‌های دفن زباله باید تصویب شود.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-money/2024_q2/Article-2977

→ خواندن مطلب قبلی

نگرانی اسرائیل از دستیابی ایران به امکانات سایبری روسیه

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات و دستگیری معترضان در تل آویو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *