۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رئیس سابق موساد علیه دادستان لاهه

رئیس سابق موساد، دادستان سابق دیوان بین‌المللی کیفری را به علت آغاز تحقیقات رسمی علیه جنایات اسرائیل، تحت فشار قرار داد.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه گزارش داد که یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، دادستان سابق دیوان بین‌المللی کیفری، فاتو بنسودا را تحت فشار قرار داد تا تحقیقات جنگی علیه اسرائیل را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، سال‌ها پیش‌ از تصمیم بنسودا مبنی‌ بر آغاز تحقیقات رسمی‌‍‌اش درباره اتهامات جنگی و جنایات علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطینی، کوهن و بنسودا مخفیانه با یکدیگر دیدار کردند.

گاردین خاطرنشان کرد که موضع کوهن علیه دیوان کیفری بین‌المللی در زمان ریاست وی در سازمان موساد رخ داده است. این گزارش به نقل‌ از یک منبع اسرائیلی گفت که موساد به دنبال سازش با دادستان یا استخدام او به عنوان فردی که با خواسته‌های اسرائیل همکاری می‌کند؛ بوده است.

منبع دیگری به گاردین گفت که کوهن در مقام یک پیام رسان غیر رسمی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو عمل می‌کند.

گاردین به نقل از کوهن نوشت: شما باید به ما کمک کنید و بگذارید از شما مراقبت کنیم. لزومی ندارد وارد مسائلی شوید که موجب به‌ خطر افتادن امنیت شما یا خانواده‌هایتان می‌شود.

گاردین گزارش‌های دیگری از ارعاب را برملا کرد و افزود: موساد در دوران تصدی کوهن، بر خانواده دادستان تمرکز داشت تا جایی که در تلاش برای سوء استفاده و بی‌اعتبار کردن دادستان، متن مکالمات بنسودا و همسرش را به دست آورد.

فردی به نقل از گاردین اظهار داشت که کوهن از تاکتیک‌های نفرت انگیزی علیه دادستان سابق، جوزف کابیلا، رئیس جمهور سابق جمهوری کنگو استفاده کرده است. علاوه‌ بر این، در راستای تحت فشار قرار دادن بنسودا با موساد همکاری کرده و در این توطئه نقش داشته است.

این تحقیقات پس‌ از آن آشکار شد که کریم خان، جانشین بنسودا، اعلام کرد که قصد دارد برای مقامات ارشد اسرائیلی، از جمله نتانیاهو، حکم بازداشت صادر کند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری، در پاسخ به تماس گاردین گفت: سوالات ارسال شده مملو از ادعاهای نادرست و بی اساس است که هدف آنها آسیب رساندن به دولت اسرائیل است.

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد و از نزدیکان نتانیاهو، در اوایل دهه 1980 به موساد پیوست و در سال 2015 توسط نتانیاهو به عنوان رئیس موساد منصوب شد. او در سال 2021 از سرویس اطلاعات اسرائیل بازنشسته شد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/breaking-news/article-803977

→ خواندن مطلب قبلی

رویترز: ورود تانک‌های اسرائیلی به مرکز رفح

خواندن مطلب بعدی ←

دانشجویان اورشلیم در حمایت از فلسطین

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *