۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عضویت ده زن در مجمع انتخاباتی خاخام اعظم

وزیر خدمات دینی با انتصاب ده زن به عنوان رئیس مجمع انتخاباتی خاخام ارشد موافقت کرد.

مایکل مالکییلی، وزیر خدمات دینی، در بیانیه‌ای با انتصاب ده زن برای عضویت در شورای خاخام اعظم در پی فشارهای سازمان زنان مذهبی صهیونیستی ایمونه (Emunah) موافقت کرد.

سلا

یفت سلا، رئیس ایمونه، روز چهارشنبه از مالکییلی درخواست کرد تا ده زن را برای عضویت در مجمع انتخاباتی خاخام اعظم منصوب کند.

طبق قوانین اسرائیل وزیر صلاحیت تعیین ده نماینده جدید برای مجلس را دارد که می‌توانند در رای گیری برای انتخاب رئیس خاخام ها و شورای عالی خاخام ها شرکت کنند.

مجمع انتخاباتی خاخام اعظم هر دو خاخام اعظم (اشکنازی و سفاردی) و شورای خاخام اعظم را انتخاب می‌کند؛ از وظایف آن می‌توان به تفسیر هالاخا، صدور گواهی‌های و تایید قضات خاخام اشاره کرد.

این شورا متشکل از 15 عضو، ده نماینده منتخب است که به طور مساوی بین اشکنازی و سفاردی، چهار خاخام اعظم شهرهای بزرگ اسرائیل (اورشلیم، تل آویو، بئرشبا و حیفا)، به اضافه یک خاخام اعظم به مدت پنج سال تقسیم می‌شود. مبنای چرخشی در همان زمان، دیگری رئیس دادگاه خاخام بزرگ است.

زنان و خاخام

رئیس سازمان ایمونه ترکیب فعلی مجمع را به چالش کشید و گفت که فقدان زنان اقتدار خاخام را تضعیف می‌کند.

او به مالکییلی نوشت: در عمل، ساختار نمایندگی که در قانون یافت می‌شود به گونه‌ای ساختار یافته است که نمایندگی زنان را در یک نقطه ضعف قابل توجه قرار می‌دهد. هم به دلیل اقلیت نسبی زنان به عنوان رئیس مقامات محلی بزرگ و هم به دلیل وجود نداشتن نمایندگی نماینده زن در میان فهرست خاخام‌ها.

علی‌رغم این واقعیت که رئیس خاخام‌ها در زمینه‌های مختلف خدماتی را برای هر دو جنس ارائه می‌کند که حتی برخی از آنها فقط برای عموم زنان تعیین شده‌اند، قانون حاکمیت خاخام‌های اسرائیل شامل مقرراتی نیست که تضمین کننده نمایندگی کافی برای زنان در این زمینه باشد.

150 عضو مجمع متشکل از 80 خاخام هستند که به دلیل موقعیت خود همیشه مرد هستند و 70 رئیس مقامات محلی و شوراهای مذهبی که تعداد کمی از آنها زن هستند.

موسسه دموکراسی اسرائیل خاطرنشان کرد که در سال 2018، از 150 عضو مجمع، تنها پنج نفر زن بودند.

سلا گفت: امیدوارم این آغاز یک سنت الزام آور و گامی برای تعمیق نمایندگی و مشارکت زنان در مجمعی باشد که خاخام اعظم را انتخاب می‌کند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/judaism/article-804554

→ خواندن مطلب قبلی

واکنش حماس و نتانیاهو به پیشنهاد بایدن

خواندن مطلب بعدی ←

نظرسنجی | بی‌اعتمادی کامل صهیونیست‌ها به مدیریت جنگ

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *