۳۰ شهریور ۱۴۰۳

وضعیت زنان در اسرائیل: خشونت بیشتر، نمایندگی کمتر

تجزیه و تحلیل موسسه دموکراسی اسرائیل (IDI) تأثیر جنگ اسرائیل و حماس بر زنان اسرائیلی و سایر مسائل مهم از آغاز سال 2024 را بررسی کرد.

موسسه دموکراسی اسرائیل (IDI) تحلیلی را منتشر کرد که در آن به تشریح مسائل اخیر زنان اسرائیلی از جمله کاهش نمایندگی در مراکز دولتی و افزایش سطح خشونت پرداخته است.

این تحلیل که توسط آنات تون اشکنازی، مدیر مرکز ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک (IDI) تهیه شده است بر تأثیر جنگ اسرائیل و حماس بر زنان اسرائیلی و سایر موضوعات مهم از آغاز سال 2024 تمرکز دارد.

تون اشکنازی نوشت: چالش‌های منحصربه‌فرد بسیاری بر سر راه ادغام بهینه و برابر زنان در مراکز تصمیم‌گیری در کشور اسرائیل و تأمین امنیت کامل در برابر هر گونه خشونت وجود دارد.

تأثیر جنگ اسرائیل و حماس بر زنان

IDI خاطرنشان کرد که تا 27 مه، بیش از 20 درصد از کشته شدگان در جنگ اسرائیل و حماس زنان بودند.

طبق این تجزیه و تحلیل، 19 درصد از پرسنل وظیفه ذخیره در حال حاضر زن هستند. علاوه بر این، جنگ برای زنان در سایر موقعیت‌های ضروری، مانند مددکاران اجتماعی، معلمان و پزشکان، آسیب‌های روحی و جسمی وارد می‌کند.

کاهش نمایندگی زنان

گزارش IDI در ادامه نشان داد که زنان به شدت در نقش‌های مهم دولت ملی و محلی حضور بسیار کمی دارند.

در انتخابات فوریه و مارس، 14 زن انتخاب شدند که شش تن از آنها در شهرداری‌هایی بودند که قبلاً شهردار زن نداشته‌اند. این تحلیل نشان داد که در سال 2018، 15 زن به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شده‌اند و هیچ افزایشی در تعداد شهرداران زن انتخاب نشده است.

در حال حاضر از 38 وزیر، 6 وزیر زن هستند. از 14 عضو کابینه امنیتی تنها یک نفر زن است. علاوه بر این، هیچ زنی در تیم مذاکره کننده برای بازگرداندن گروگان‌ها وجود ندارد. همچنین در دیوان عالی اسرائیل از 13 قاضی، چهار قاضی زن هستند.

در انتخابات قبلی، برخی از شهرداری‌ها شاهد مخدوش شدن تابلوهای تبلیغاتی نامزدهای زن بودند. بر اساس یک نظرسنجی از مرکز ویتربی در 72 درصد از مردم، از جمله 64 درصد از جامعه خریدی و 57 درصد از مردم عرب، از افزایش اجرای قانون در برابر بدحجابی حمایت می‌کنند.

افزایش نرخ خشونت خانگی علیه زنان

تا ماه مه، 12 زن در سال 2024 به دلیل خشونت خانگی به قتل رسیده‌اند که این رقم بیشتر از تعداد زنان کشته شده در مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس این تجزیه و تحلیل، 200000 زن در اسرائیل با خشونت خانگی روبه‌رو هستند.

تحلیلگران IDI بیم دارند که شیوع خشونت خانگی بر اساس الگوهایی که در طول بحران‌های قبلی اسرائیل از جمله جنگ‌ها و همه گیری کووید-19 دیده شده بود، به افزایش خود ادامه دهد.

این تحلیل افزود: در حال حاضر هیچ افزایش قابل مشاهده‌ای در تخصیص بودجه برای جلوگیری از خشونت خانگی وجود ندارد.

جروزالم پست در پایان از اشکنازی نوشت: در این زمان که جامعه اسرائیل بر سر دوراهی قرار دارد و نیاز مبرمی به بازسازی و تقویت بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی اسرائیل وجود دارد، برابری جنسیتی باید به عنوان بخشی اساسی و جدایی ناپذیر از هر طرحی برای بازسازی آینده‌ای بهتر گنجانده شود.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-804563

→ خواندن مطلب قبلی

نظرسنجی | بی‌اعتمادی کامل صهیونیست‌ها به مدیریت جنگ

خواندن مطلب بعدی ←

افزایش دو برابری درخواست استعفا در ارتش اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *