تظاهرات علیه نتانیاهو

تظاهرات هزاران نفری در اورشلیم برای استعفای دولت بنیامین نتانیاهو برگزار شد.

هزاران نفر از معترضان اسرائیلی روز دوشنبه در اورشلیم تجمع کردند و خواستار برکناری نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و برگزاری انتخابات جدید شدند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان پرچم‌های اسرائیل را به اهتزاز درآوردند، در حالی که برخی دیگر بنرهایی در انتقاد از مدیریت نتانیاهو با مسائل کلیدی، از جمله تصویب تمدید قانون مربوط به سربازی اجباری که یهودیان مذهبی را از خدمت سربازی اجباری معاف می‌کند و سیاست او در جنگ با غزه و درگیری‌های حزب الله با نتانیاهو برافراشتند.

خیابان‌های نزدیک مقر کنست مملو از تظاهرکنندگانی بود که پرچم‌های اسرائیل و عکس‌های اسرای اسرائیلی را حمل می‌کردند و بنری با تصویر نتانیاهو و یک نخل قرمز که روی آن به زبان‌های انگلیسی و عبری نوشته شده بود «شیطان شیطان» ظاهر شد.

بر اساس رسانه‌های اسرائیلی، تظاهرکنندگان همچنین بنرهایی با مضمون سرنگونی دولت گریزان حمل می‌کردند و شعارهای «اکنون انتخابات»، «خائنان» و «شرم» سر می‌دادند.

تظاهرات روز دوشنبه یکی از فعالیت‌های «هفته مقاومت» اعلام شده از سوی سازمان «برادران اسلحه»، جمعی از سربازان کهنه کار ارتش اسرائیل است که از شامگاه شنبه گذشته آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه دارد.

یاییر گولان، رهبر حزب کارگر اسرائیل، در این تظاهرات گفت: ما باید بر ترس‌های خود غلبه کنیم و به جلو برویم و به این دولت بگوییم: شما برای نمایندگی مردم انتخاب شدید و شکست خوردید و دیگر نماینده ما نیستید.

وی افزود: ما در حال نبردهای شدید در شمال و جنوب هستیم و برای پیروزی و داشتن یک ملت متحد با برابری، صلح و عدالت باید در داخل کشور قوی باشیم. با فساد مبارزه کنید، با کاهانیزم مبارزه کنید (اشاره به وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر و وزیر دارایی بزالل اسموتریچ).

دولت اسرائیل با استعفای بنی گانتز و گادی آیزنکوت از کابینه جنگ ضربه محکمی خورد و نتانیاهو روز یکشنبه، انحلال کابینه جنگ را اعلام کرد و گفت: کابینه جنگ در چارچوب توافقنامه ائتلافی با گانتز و به درخواست او ایجاد شد و زمانی که گانتز استعفا کرد، دیگر چنین چارچوبی وجود نداشت.

تاکنون، تظاهرات تقریباً هفتگی هنوز منجر به تغییر در صحنه سیاسی نشده است و نتانیاهو همچنان دارای اکثریت باثباتی در پارلمان است، جایی که او در حال حاضر به متحدان راست افراطی متکی است، برنامه‌های افراطی آنها شکاف بزرگی را در جامعه اسرائیل ایجاد کرده است.

 

لینک خبر: https://www.ashams.com/article/372240

→ خواندن مطلب قبلی

سفر مشاور بایدن به اسرائیل برای جلوگیری از تنش میان اسرائیل و حزب الله

خواندن مطلب بعدی ←

تحقیقات شین بت درباره در اطلاعات امنیتی در 7 اکتبر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *