۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اختلافات شدید در حزب نتانیاهو

اوج تنش در  حزب لیکود؛ بن گویر متهم به افشای اطلاعات کابینه سیاسی – امنیتی شد.

حزب لیکود امروز (چهارشنبه) بیانیه‌ای را علیه ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی منتشر کرد و اعلام کرد: هرکسی که می‌خواهد در کابینه محدود باشد باید ثابت کند که اسرار دولتی را فاش نمی‌کند. اوتزما یهودیت در پاسخ گفت: ما از قانون پلی گرافی برای اعضای کابینه حمایت می‌کنیم و از نخست وزیر می‌خواهیم که به سرعت آن را اجرا کند، مشروط بر اینکه این قانون در مورد منفعت طلبان نیز اعمال شود.

پس از آن که لیکود مدعی شد بن گویر عامل نشت اطلاعاتی از جلسات کابینه سیاسی-امنیتی است، حزب اوتزما یهودیت در بیانیه‌ای تصریح کرد که اوتزما یهودیت خواستار تحقیق درباره چگونگی افشای اطلاعات از کابینه است.

حزب اردوگاه دولتی به سرعت به بیانیه لیکود پاسخ داد و گفت: اگر معتقدید که وزیری وجود دارد که اسرار دولتی را فاش می‌کند، مسئولیت کنترل پلیس اسرائیل و عضویت در کابینه را به او ندهید.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون نیز در مورد تبادل نظر بین لیکود و اوتزما یهودیت اظهار داشت: آنچه بی بی در مورد بن گویر و بن گویر در مورد بی بی گفت را خواندم و با هر دو موافقم.

بن گویر 1

شب گذشته منابع عبری فاش کردند که بن گویر از نتانیاهو خواست در ازای رای موافق به قانون خاخام و بیانیه عمومی نتانیاهو در کابینه محدود، او را وارد کابینه جنگ کند. وی در مذاکرات گفت: در صورت جابه‌جایی خاخام‌هایی که برای من مهم هستند اجازه دهید در کابینه جنگ عضو شوم. به یاد داشته باشید که بدون اوتزما یهودیت اکثریت قانون وجود ندارد.

روز گذشته تنش شدیدی در دولت بین اوتزما یهودیت و شاس در مورد تلاش برای کسب اکثریت برای تصویب طرح اولین قرائت قانون خاخام و تبدیل به یک توافق سیاسی بین نتانیاهو، دری و منصور عباس رخ داد.

پس از حذف قانون خاخام از دستور کار کنست، شاس در بیانیه‌ای رسمی گفت: جناح از رفتار اوتزما یهودیت و برخی از اعضای لیکود بر خلاف قانون متاسف است. اکنون اکثر ساکنان کشور اسرائیل برای دهه‌ها در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که خاخام وظیفه و مسئولیتی ندارد و این امر به کلیه خدمات مذهبی آسیب جدی وارد می‌کند و هویت یهودی دولت را به خطر می‌اندازد.

 

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/politics/politics/q32tk-904109456/?pid=62&cid=902992386

→ خواندن مطلب قبلی

قانون خاخام از دستور کار کنست خارج شد

خواندن مطلب بعدی ←

بی‌اعتمادی شدید صهیونیست‌ها به ارتش اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *