۳۰ شهریور ۱۴۰۳

واکنش مطبوعات خریدی به حکم دادگاه عالی

حکم دیوان عالی اسرائیل درباره سربازگیری از خریدی‌ها سرخط خبرهای روزنامه‌های خریدی بود.

عناوین روزنامه‌های خریدی (ارتدوکس افراطی) صبح امروز (چهارشنبه) علیه حکم دادگاه عالی که دولت را ملزم به استخدام خریدی‌ها در ارتش اسرائیل می‌کند، اختصاص یافت.

روزنامه هرالد که سرپرست آن وزیر میر پروش است، تیتر زد: از دست دادن لنگر مرکزی که بقای آن را در میان جنگل‌های قلمروش تضمین می‌کند، خطری جدی برای آینده این سرزمین است.

در یید نعمان نوشته شده است: قضات دیوان عالی دادگستری «یک صدا» علیه نسل‌های کسانی که تورات می‌خوانند، اقدام کرد.

در روزنامه حمودی وابسته به وزیر اسحاق گلدکنف، نوشته شد: دادگاه عالی وضع موجود را می‌شکند و به جهان تورات اعلان جنگ می‌دهد.

در روزنامه هافلص (Hafels) وابسته به جناح اورشلیم، تیتر زده شد: جنگ برای ریشه کن کردن یهودیت.

وزرا و اعضای خریدی کنست دیروز به حکمی که دولت را ملزم به استخدام اعضای یشیوا و مسدود کردن بودجه این نهادها می‌کند، پاسخ دادند.

وزیر ساخت و ساز و مسکن اسحاق گلدکنوف گفت: یک تصمیم مورد انتظار، بسیار تاسف بار و ناامید کننده بود. کشور اسرائیل به عنوان خانه‌ای برای قوم یهود تاسیس شد که تورات بستر وجود آن است. تورات مقدس پیروز خواهد شد.

اسرائیل ایشلر دادگاه عالی را یک نهاد دیکتاتوری توصیف کرد که قدرت را از دستان دولت منتخب و مقامات دموکراتیک گرفته و به دنبال تحمیل جنگ مذهبی در خیابان‌ها و شکاف بین یهودیان است و البته موفق نخواهد شد. وی افزود: ما به سنت اجدادمان ادامه خواهیم داد، حتی اگر دیکتاتورهایی که به چشم خودشان حکمرانی می‌کنند، برای ریشه کن کردن همه چیز توطئه کنند. حکم دادگاه عالی 9 قاضی در برابر 0 مخالف نیست بلکه 9 داور در مقابل 3500 سال مطالعه از اعطای تورات تا به امروز است.

آریه دری، رئیس شاس، نیز به حکم دادگاه عالی واکنش نشان داد و گفت: مردم یهود از آزار و اذیت، قتل عام و جنگ جان سالم به در بردند، فقط به لطف حفظ منحصر به فرد بودنشان، تورات و میتزوت. این سلاح مخفی ما در برابر همه دشمنان است، همانطور که خالق جهان وعده داده است. حتی ما اینجا در کشور یهود در کنار رزمندگان عزیزمان که در مقابل دشمنان جان خرد می کنند، به پاسداری از جامعه علمای تورات که از روی فشار آن را حفظ می کنند، ادامه خواهیم داد.

وزیر اورشلیم و سنت اسرائیل، مایر پروش: حکم دادگاه عالی ناگزیر به 2 کشور منتهی می‌شود. یکی، این همان کشوری است که الان اداره می‌شود و کشور دیگری که در آن اعضای یشیوا به مطالعه تورات همانطور که قبلاً در کشوری که بن گوریون آن را اعلام کرده بود ادامه خواهند داد. هیچ قدرتی در جهان نیست که بتواند کسی را که در آرزوی مطالعه تورات است مجبور به ترک آن کند.

 

لینک خبر: https://www.inn.co.il/news/641451

→ خواندن مطلب قبلی

ارتش اسرائیل به دنبال ایجاد لشکر جدید است

خواندن مطلب بعدی ←

رضایت گالانت از دیدار با سالیوان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *