۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اسرائیل بدون خاخام اعظم

وزارتخانه نتوانست انتخابات به موقع برگزار کند، اسرائیل بدون خاخام‌های اعظم ماند.

جروزالم پست: وزارت امور دینی نتوانست انتخابات را به موقع برای بازگرداندن تصدی خاخام‌های ارشد برگزار کند.

خاخام اعظم

مدت زمان دو خاخام اعظم اسرائیل، خاخام ارشد اشکنازی دیوید لائو و خاخام ارشد سفاردی، یژاک یوسف، روز دوشنبه به پایان رسید. برای اولین بار در تاریخ خود، از زمانی که نهاد خاخام اعظم در سال 1921 تشکیل شد، اسرائیل در حال حاضر خاخام‌های اعظم ندارد.

طبق قانون اسرائیل که خاخام‌های اعظم جدید باید حداقل 21 روز قبل از پایان دوره تصدی خود انتخاب شوند. با این حال، وزارت امور مذهبی به دلیل اختلاف نظر در مورد تشکیلات 150 نفره قانونی هیئت انتخاباتی که مسئول انتخاب هر دو خاخام اعظم و شورای 15 نفره ارشد خاخام‌ها است، نتوانست انتخابات را به موقع برگزار کند.

70 مقام منتخب شامل شهرداران، رهبران شوراهای مذهبی، دو نماینده دولت و پنج نماینده کنست و ده شخصیت عمومی به انتخاب وزیر امور مذهبی هستند.

طبق قانون، ترکیب این شورا شامل 80 خاخام و 70 منتخب است. 80 خاخام شامل خاخام‌های شهرداری، خاخام‌های محله، نمایندگان دادگاه‌های مذهبی و خاخام‌های نظامی و 10 خاخام انتخاب شده توسط خاخام‌های اعظم هستند.

دادستانی کل ماه گذشته حکم داد که خاخام‌های عضو شورا نمی‌توانند 10 نماینده خود را منصوب کنند زیرا آنها تضاد منافع داشتند. هر دوی آنها اعضای خانواده‌ای داشتند که علاقه‌مند به نامزدی برای مقام خاخام اعظم بودند. به جای آن دو عضو دیگر شورا انتخاب شدند.

موضوع پیچیده‌تر اینکه حکم دیوان عالی دادگستری در ژانویه است. این حکم بر اساس دادخواست مرکز راکمن دانشگاه بار-ایلان، که وضعیت زنان را در مسائل مربوط به قانون خانواده ارتقا می‌دهد و به دنبال پایان دادن به تبعیض جنسیتی و نابرابری در اسرائیل است، می گوید که جایگزین 10 خاخام منصوب شده توسط خاخام‌های ارشد، می‌تواند از زنان باشند.

طبق حکم دادگاه عالی که خاخام‌های در حال برکناری، باید انتصاب برخی از زنان را که کارشناسان حلاخ بودند، در نظر بگیرند.

دو خاخام اعظم از انتصاب زنان خودداری کردند. آنها حتی در ماه مه حکمی را از سوی شورای ارشد خاخام‌ها مبنی بر این که انتصاب زنان در مکان‌هایی که برای خاخام‌ها اختصاص داده شده است، مجاز نیست را اجرایی کردند.

مرکز راکمن بار دیگر به دادگاه عالی در مورد آنچه که به نظر می‌رسید شورای عالی خاخام‌ها قانون را نادیده می‌گرفت، دادخواست داد و دادگاه این هفته به این پرونده و دو درخواست دیگر برای وادار کردن وزارت امور مذهبی به برگزاری فوری انتخابات رسیدگی کرد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy

→ خواندن مطلب قبلی

سنگ اندازی مقامات سیاسی اسرائیل برای توافق آتش بس

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات در تل آویو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *