اجرای پروتکل هانیبال در 7 اکتبر

هاآرتص: ارتش اسرائیل در حمله 7 اکتبر دستور اجرای پروتکل هانیبال را صادر کرد.

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه فاش کرد که ارتش اسرائیل در حمله هفتم اکتبر، پروتکل هانیبال را اجرا کرد و دستور فعال شدن این پروتکل را داد تا از دستگیری سربازانش توسط حماس حتی اگر به معنای کشتن آنها باشد، جلوگیری شود.

این رویه انتقادهای گسترده‌ای را به دلیل خطرات آن برای زندگی زندانیان مرد و زن برانگیخت.

تحقیقات تأیید کرد که ارتش اسرائیل بدون در نظر گرفتن خطری که این امر برای ساکنان نوار غزه ایجاد می‌کند، دستور داده است که از بازگشت هر خودرویی به غزه در جریان حمله جلوگیری شود.

به نوشته این روزنامه، در جریان حمله 7 اکتبر که توسط رزمندگان حماس به سه تأسیسات نظامی اسرائیل انجام شد، ارتش دستور استفاده از زور، بمباران و تیراندازی را برای جلوگیری از اسیر شدن سربازان صادر کرد.

وی با بیان اینکه از این پروتکل به طور گسترده در گذرگاه بیت حانون (اریز)، پایگاه رعیم و سایت نهال اوز استفاده شد، افزود که این امر مانع از اسارت سربازان این سایت‌ها نشد.

به گفته این روزنامه استفاده از نیروی سنگین در طول حمله منجر به مجروح شدن و کشته شدن بسیاری از بازداشت شدگان شد، در حالی که در بعضی موارد آنها هدف مستقیم ارتش اسرائیل نباشند.

هاآرتص به اسنادی دست یافت که نشان می‌داد لشکر غزه، فرماندهی جنوب و ستاد ارتش دستور اجرای پروتکل هانیبال را از همان ساعات اولیه پس از حمله و در نقاط مختلف مرز بدون داشتن اطلاعاتی از تعداد بازداشت شدگان یا نیروهای حماس صادر کردند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که آمار نهایی از تعداد سربازان و غیرنظامیان کشته یا زخمی شده در جریان این حمله وجود ندارد و ارتش اسرائیل به طور رسمی اجرای پروتکل هانیبال را تایید نکرده است و تحقیقات در مورد این حادثه همچنان ادامه دارد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/magazine/2024-07-07

→ خواندن مطلب قبلی

تردید مقامات لیکود درباره پذیرش توافق از سوی نتانیاهو

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات در اسرائیل برای تبادل زندانیان و سرنگونی دولت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *