۳۰ شهریور ۱۴۰۳

توافق حماس و اسرئیل بر سر کنترل نوار غزه

اسرائیل و حماس توافق کردند که بعد از جنگ از کنترل نوار غزه دست بکشند.

واشنگتن پست گزارش داد که اسرائیل و حماس با طرح “حکومت موقت” در نوار غزه به عنوان بخشی از مرحله دوم توافق احتمالی که به جنگ پایان می‌دهد و منجر به آزادی گروگان‌های زنده می‌شود، توافق کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی در این راستا گفت که چارچوبی برای مذاکرات تبادل اسرا بین اسرائیل و جنبش حماس توافق شده است و افزود که بر اساس آنچه واشنگتن پست گفته است، دو طرف اکنون در حال مذاکره درباره جزئیات نحوه اجرای آن هستند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه توافق نهایی ممکن است به این زودی نباشد، خاطرنشان کرد: جزئیات پیچیده است و کار روی آنها زمان زیادی می‌برد.

به گفته مقامات آمریکایی، این توافق منجر به پایان دادن به جنگ غزه در سه مرحله خواهد شد.

مرحله اول توقف جنگ

مرحله اول مستلزم آتش‌بس به مدت شش هفته است که طی آن حماس 33 گروگان را آزاد می‌کند که شامل همه زنان، همه مردان بالای 50 سال و مجروحان می‌شود.

در مقابل، اسرائیل صدها اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند و نیروهای خود را از مناطق پرجمعیت به سمت مرزهای شرقی نوار غزه خارج می‌کند.

بر اساس توافق، در این مرحله کمک‌های بشردوستانه به نوار وارد می‌شود، بیمارستان‌ها تعمیر می‌شوند و آواربرداری ویرانی‌های وحشتناک ناشی از بمباران اسرائیل در نوار آغاز می‌شود.

مرحله دوم: غزه توسط یک نیروی امنیتی اداره می‌شود 

مرحله دوم در مورد حکومت موقت نوار صحبت می‌کند، جایی که به گفته این روزنامه، اسرائیل و حماس توافق خود را اعلام کردند که هیچ یک از آنها بر نوار حکومت نخواهند کرد و امنیت توسط نیروهای آموزش دیده توسط ایالات متحده آمریکا تامین خواهد شد.

این نیرو متشکل از یک گروه اصلی متشکل از حدود 2500 حامی تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه خواهد بود که قبلاً توسط اسرائیل تایید شده‌اند.

یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفت که حماس به میانجی‌ها اطلاع داده است که آماده است برای ترتیب دادن حکومت موقت، قدرت را کنار بگذارد.

مرحله سوم: بازسازی غزه

در مرحله سوم، تفاهمات بر آنچه را که قطعنامه سازمان ملل به عنوان طرح بازسازی چند ساله توصیف می‌کند، تاکید دارد.

این روزنامه ادامه داد که بنا به درخواست آمریکا، قطر به نمایندگان حماس گفت در صورت رد این توافق، نمی‌توانند در دوحه بمانند. مصر با درخواست آمریکا برای بستن هرگونه تونل جدید در سراسر مرز بین مصر و نوار غزه پس از خروج اسرائیل از نوار موافقت کرد.

این روزنامه یوآو گالانت، وزیر امنیت اسرائیل را یکی از موافقین اصلی مذاکرات توصیف کرد.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/pzm-soldiers/Article-f865f561420a091026.htm

→ خواندن مطلب قبلی

قصد اطرافیان نتانیاهو برای سرنگونی گالانت

خواندن مطلب بعدی ←

تعمیق شکاف اقتصادی بین خریدی‌ها و غیر خریدی‌ها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *