۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حماسه بی‌پایان خاخام‌ها برای انتخاب خاخام اعظم

مجمع ربانی، اعضای مجمع انتخاباتی را برای انتخاب خاخام اعظم منصوب کرد.

اسرائیل هیوم گزارش داد: یکی از اعضای مجمع خاخام بزرگ، خاخام شلومو شاپیرا، از انتخاب ده خاخام خبر داد که همه آنها به جنبش مذهبی لئومی تعلق دارند. این افراد قرار است نظر نهایی خود را به دادگاه عالی درباره خاخام اعظم ارائه کنند.

طبق گزارش اسرائیل هیوم، خاخام‌ها از انتصاب زنان در مجمع انتخاب خاخام اعظم، خودداری می‌کنند.

یک روز پس از استعفای خاخام یاکوب روجا، عضو مجمع بزرگ انتخاب خاخام اعظم، خاخام شلومو شاپیرا، امروز (پنجشنبه) انتصاب ده خاخام را که همگی متعلق به جریان‌های مذهبی-ملی هستند، بدون حضور زنان در مجمعی که خاخام اعظم را انتخاب می‌کند، اعلام کرد.

اخطار انتصاب توسط خاخام شاپیرا به وزیر امور مذهبی مایکل مالکییلی (شاس) مبنی بر اینکه انتصاب زنان بر خلاف قوانین است، ارسال شده است. پیش بینی می‌شود دادگاه عالی این لیست را رد کند.

با انتصاب هیئت ده نفره خاخام‌ها بدون حضور زنان به نظر می‌رسد که وابستگی آنها به جریانات مذهبی-ملی گرایانه به جنجال جدیدی تبدیل شود.

Capture 11
خاخام روجا

همانطور که گفته شد، شب گذشته (چهارشنبه) خاخام یاکوف روجا به دلیل عدم موافقت با انتصاب خاخام‌ها به عنوان نمایندگان خاخام اعظم از سمت خود به عنوان خاخام اعظم استعفا داد.

پیشتر دیوان عالی حکم داده بود که زنان باید با سِمت خاخام برای انتخابات شرکت کنند.

خاخام‌های ارشد هفته گذشته اعلام کرده بودند که طبق قوانین هالاخا، انتصاب زن در رده «خاخام» ممنوع است. خاخام شاپیرا در نامه خود خطاب به وزیر مالکییلی با اشاره به درخواست مرکز راکمان مبنی بر تقاضای تعیین خاخام‌های زن نوشت: پس از بررسی حکم دادگاه عالی و بررسی نامه‌های میشنیم به مشاور حقوقی دولت و پس از در نظر گرفتن تمام ملاحظات مربوط به این موضوع، اسامی خاخام‌های ذی صلاح که برای انتصاب در مجمع انتخاب خاخام‌ اعظم برای اسرائیل انتخاب شده‌اند، آورده شده است:

خاخام‌های منتخب، (فقط اشکنازیم) عبارتند از: خاخام موردخای گرینبرگ، خاخام مایکل هرشکویتز، خاخام یهوشوا ویزمن، خاخام مایکل یامر، خاخام یهوشوا کاتز، خاخام الیاکیم لبنان، خاخام دیوید یوباهو لبنان، ربی ربی. مانوویتز و خاخام یگال شافران.

جنبش ایمونه حدود یک ماه و نیم پیش و با هدف تعیین ترکیب مجلس، از وزیر دین مایکل مالکییلی درخواست کرد که نمایندگان مردم از طرف او، زن باشند.

به گفته یفت سلا، مدیر عامل سازمان ایمونه، هدف از تشکیل فهرست نمایندگان مردم این است که جنبه عمومی روند انتخاب خاخام اعظم را به‌ خوبی آشکار کند.

به گفته وی، در روش کنونی این جنبه به دلیل بازنمایی طاقت فرسا مردانه نمی‌تواند به درستی بیان شود و در نتیجه بر خلاف هدف خود اقدام خواهد کرد.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/judaism/judaism-news/article/16061028

→ خواندن مطلب قبلی

شکست ارتش اسرائیل در شنبه سیاه کیبوتص بئری

خواندن مطلب بعدی ←

قصد اطرافیان نتانیاهو برای سرنگونی گالانت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *