۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص احتمال دستیابی به توافق را رد کرد

نتانیاهو پیش از سخنرانی خود در کنگره، توافق مبادله و آتش بس را رد کرد.

عاموس هارل، تحلیلگر نظامی اسرائیل، روز جمعه، احتمال دستیابی به توافق مبادله و آتش بس بین اسرائیل و جناح‌های مقاومت فلسطین را پیش از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در 24 جولای، رد کرد.

هارل در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص توضیح داد: پاسخی که حماس هفته گذشته به میانجی‌ها درباره پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای توافق مبادله‌ای ارائه کرد، نشان دهنده انعطاف خاصی در موضع جنبش، عمدتاً در مورد انتقال بین مراحل توافق و امکان بحث در مورد موضوعاتی که فراتر از تعداد اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد، بود

هارل اشاره کرد که با وجود سفرهای فرستاده‌های بایدن به منطقه، بدبینی نسبت به تکمیل توافق وجود دارد، با توجه به اینکه نتانیاهو ممکن است پاسخ خود را تا پس از سخنرانی خود در کنگره به تعویق بیندازد.

او توضیح داد که نتانیاهو همیشه می‌تواند بهانه‌هایی برای برهم زدن مذاکرات بیابد و به آخرین شرایط خود برای موفقیت این توافق اشاره کرد.

این تحلیلگر نظامی در ادامه، دیدگاه خود را با بیان اینکه نتانیاهو همیشه می‌تواند بهانه‌ای برای برهم زدن مذاکرات بیابد، نوشت: نتانیاهو چهار شرط برای پذیرش این قرارداد تعیین کرد:

جلوگیری از بازگشت هر فرد مسلح به شمال نوار غزه.

حفظ حضور ارتش اسرائیل در کریدور نتزاریم.

ادامه کنترل محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح برای جلوگیری از قاچاق اسلحه از مصر.

ارتش اسرائیل امکان از سرگیری جنگ را برای رسیدن به اهداف خود محفوظ می‌دارد.

هارل این شرایط را غیرممکن و با هدف ایجاد مانع در مذاکرات خواند و افزود حماس با آن موافقت نخواهد کرد. همچنین در ادامه تصریح کرد که نتانیاهو موضع افراطی خود را به‌ویژه در مورد موضوع آزادی زندانیان امنیتی، اجرا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد که مشکل اصلی، اتکای نتانیاهو به شرکای خود در دولت از جناح راست افراطی مانند وزیر کشور ایتامار بن گویر و وزیر دارایی بزالل اسموتریچ است که تهدید کردند در صورت دستیابی به توافق، ائتلاف را از بین خواهند برد.

نتانیاهو همچنین از شبکه ایمنی که برخی احزاب مخالف به او وعده داده بودند، اطمینان ندارد.

شایان ذکر است که یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، متعهد شد در صورت موافقت نتانیاهو با توافقی که شامل بازگرداندن اسرای اسرائیلی از نوار غزه می‌شود، از طریق «شبکه ایمنی» از نتانیاهو حمایت کند.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-07-12

→ خواندن مطلب قبلی

مهاجرت خاموش

خواندن مطلب بعدی ←

موافقت 70 درصدی مردم با استعفای نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *