۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اعتراض گسترده مردم به سفر نتانیاهو

اعتراضات ضد دولتی علیه نتانیاهو برای معامله گروگان‌ها همچنان ادامه دارد.

معترضان ضد دولتی، شنبه شب در شهرهای سراسر اراضی اشغالی تجمع کردند و از نتانیاهو خواستند تا زمانی‌که توافقنامه معامله گروگان‌ها را امضا نکرده است، سفرش به واشنگتن را برای سخنرانی در کنگره لغو کند.

تل‌آویو، اورشلیم، حیفا و قیصریه با هزاران نفر جمعیت، بزرگترین تجمع‌ها را برگزار کردند.

ایناو زنگاوکر که پسرش ماتان 24 ساله گروگان است، در سخنرانی خود مقابل مقر نظامی رژیم صهیونیستی در تل آویو، اعلام کرد که یک نفر بین خانواده گروگان‌ها و عزیزان آنها ایستاده است و آن شخص نخست‌وزیر است که برای او حفظ صندلی‌اش مهم‌تر از نجات جان گروگان‌هاست.

در مذاکرات اول، توافقی با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا منعقد شد که به موجب آن آتش‌بس یک هفته‌ای و آزادی 105 گروگان اسرائیلی در ازای 240 اسیر فلسطینی میسر شد.

با این حال، در هفته‌های اخیر آمریکا اعلام کرد که اسرائیل و حماس بر سر چارچوبی برای معامله به توافق رسیده‌اند اما هنوز موانعی برای تحقق آن وجود دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در هفته‌های اخیر بندهای جدیدی از جمله حفظ حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا و جلوگیری از بازگشت فلسطینیان به شمال غزه را به مفاد قرارداد افزوده که گفته مقامات رژیم صهیونیستی این امر روند مذاکرات را کند کرده است.

تقریباً از آغاز جنگ هر شنبه شب خانواده‌ گروگان‌ها تظاهراتی را برگزار می‌کنند تا برای دستیابی توافق و معامله گروگان‌ها به دولت فشار بیاورند.نتانیاهو

انتظار می‌رود که معترضان روز دوشنبه، به هنگام خروج نتانیاهو از اراضی اشغالی در فرودگاه بن گوریون تظاهرات کنند.

ماتی دانزیگ، پسر گروگان الکس دانزیگ، در تظاهرات تل‌آویو اعلام کرد که اگر نتانیاهو بدون معامله گروگان‌ها به آمریکا برود، گروهی‌ از بستگان گروگان‌ها نیز به واشنگتن سفر خواهند کرد و آشکارا اعلام می‌کنند که نتانیاهو مانع توافق و معامله گروگان‌‌هاست.

با این حال عده‌ای از خانواده‌ها و گروگان‌ها از جمله نوآ ارگامانی، دیتزا اور و پسرش، بت شوا یاحالومی و خانواده یردان بیباس قصد دارند تا نتانیاهو را در سفر به واشنگتن همراهی کنند اما سایر بستگان گروگان‌ها از ارگامانی خواستند تا از تصمیم خود صرف نظر کند مگر اینکه تغییری در روند معامله گروگان‌ها حاصل شود.

آلون گات، خواهر گروگان کارمل گات به سایت خبری وای نت گفت که دعوت نتانیاهو برای پرواز با او به واشنگتن را رد کرده است زیرا می‌ترسد که نخست وزیر در این سفر با به تاخیر انداختن عمدی معامله گروگان‌ها جان خواهرش را به خطر بیندازد.

یفت کالدرون، پسر عموی گروگان اوفر کالدرون، روز شنبه از یوآو گالانت، وزیر دفاع، مقامات دفاعی و مذاکره کنندگان اسرائیلی حمایت کرد و از آنها خواست که اجازه ندهند نتانیاهو معامله را تباه و نابود کند.

رسانه‌های عبری روز جمعه گزارش دادند که گالانت در حال افزایش فشار بر نتانیاهو برای پذیرش معامله است. با این حال، شرکای ائتلاف راست افراطی نخست‌وزیر، تهدید کرده‌اند که در صورت تحقق توافق، دولت را منحل خواهند کرد.

در آخر هفته، هشت نماینده افراطی از حزب لیکود، نامه‌ای به نتانیاهو ارسال کردند و متعهد شدند که از معامله گروگان‌گیری که توسط اسرائیل و حماس بحث می‌شود حمایت نمی‌کتند مگر اینکه تغییرات قابل توجهی در این پیشنهاد ایجاد شود. با این حال، به تائید هیچ یک از آنها برای برای توافق نیازی نیست زیرا آنها در کابینه حضور ندارند.

از طرفی یاییر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون در تجمع شنبه شب کاپلان حاضر شد و در جمع معترضین سخنرانی کرد. لاپید گفت: اکنون، نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره مهیای سفر است. او آخرین فرصت‌ را در اختیار دارد تا به کنگره برود و از آنجا اعلام کند که معامله را می‌پذیرد. اگر او نمی‌خواهد اعلام کند که معامله را می‌پذیرد، پس اصلا چرا می‌رود؟

نتانیاهو

او ضمن نام بردن از شهرهای میانجی در برقراری توافقات پیشین گفت: به قطر بروید، به قاهره بروید. اما برای اجرای یک نمایش دیگر به واشنگتن نروید. اگر توافقی در کار نیست، به این سفر نروید!

وی با اشاره به تعطیلات تابستانی کنست، از پایان جولای تا 27 اکتبر، سقوط قریب‌الوقوع دولت را پیش‌بینی کرد و به جمعیت گفت: اگر این اتفاق اکنون رخ ندهد،در ننگ‌آورترین و غیرضروری‌ترین تعطیلات تاریخ اسرائیل رخ خواهد داد. اگر در تعطیلات رخ ندهد، حداکثر در نوامبر این اتفاق خواهد افتاد.

سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، تام نایدز که از سال 2021 تا 2023 در آن دفتر خدمت می‌کرد نیز در تظاهرات کاپلان سخنرانی کرد. او گفت: آقای نخست وزیر، به آنها بگویید که از طرح رئیس جمهور بایدن برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه حمایت می‌کنید. آقای نخست وزیر، به آنها بگویید که هر کاری که لازم باشد برای بازگرداندن آنها به خانه انجام خواهید داد.

در پایان تظاهرات تل آویو، تصاویر چند فرد نقابدار که گمان می‌رود از حزب راست افراطی باشند، در حال پرتاب سنگ به سوی تظاهرکنندگان ضد دولتی ضبط شد.

در همان نزدیکی، افسران پلیس در بزرگراه آیالون برای متفرق کردن معترضانی که برای مدت کوتاهی تلاش کردند تا مسیر را مسدود کنند، وارد عمل شدند و یک نفر را بازداشت کردند.

معترضان در میدان پاریس و نزدیکی اقامتگاه رسمی نتانیاهو، متوقف شدند و پیش از آغاز تجمع مشترک خانواده‌های گروگان‌ها و تظاهرات ضد دولتی، شعار سر دادند.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/thousands-rally

→ خواندن مطلب قبلی

سقوط گردشگری رژیم صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

سفر هرتزوگ به پاریس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *