۳۰ شهریور ۱۴۰۳

احتمال آشوب در پی ابلاغ پیش‌نویس به 1000 خریدی

رسانه‌های اسرائیلی از احتمال آشوب و ناآرامی‌ها بعد از ابلاغ احضاریه ارتش به خریدی‌ها خبر داد.

پس‌ از ابلاغ لایحه پیش‌نویس دستورات ارتش به هزار مرد خریدی، اسرائیلی‌ها برای تجربه‌ای دیگر از آشوب و ناآرامی مهیا می‌شوند. اما این نگرانی در محله‌های خریدی به چشم نمی‌خورد. یک دانشجوی 17 ساله یشیوا به خبرگزاری اسرائیل تایمز گفت: ما نگران نیستیم. همچنین همسایه وی در محله خریدی حیف اذعان کرد: آنها نمی‌توانند به اجبار ما را سربازی بفرستند.

هر دو جوان تصریح کردند درصورتی‌که دولت چارچوب‌های مناسب خریدی را در نظر بگیرد، آنها ثبت‌نام می‌کنند. طبق نظرسنجی اخیر ارائه شده به کمیته بازرس ایالتی کنست توسط مشاور اسمیت، 59 درصد از افراد مورد بررسی اعتراف کردند که ملاحظه و درنظر گرفتن سبک زندگی خریدی‌ها بر افزایش استقبال برای ثبت‌نام و کاهش آشوب موثر است.

نگرش ناسازگار و در عین حال منفعل جمعیت حداقلی و 13 درصدی خریدی، منجر به فشار آوردن به ارتش برای سرباز زدن از خدمت سربازی می‌شود. به‌ طوری‌که رهبران آنها آشکارا و سرکشانه به دانشجویان یشیوا اعلام کردند که دستورات پیش‌نویس را نادیده بگیرند. با این حال هنوز برای راه‌اندازی آشوب و اعتراضات توده‌ای خود، مانند گذشته اقدامی نکردند.

با این حال تعین زمانبندی و چگونگی درگیری‌های نظامی جاری در چندین جبهه به واکنش خریدی‌ها بستگی دارد.

تنها چند هزار تن از افراط گرایان خریدی تاکنون اعتراضات خشونت آمیزی ترتیب داده‌اند که برای ایجاد برخی نگرانی‌ها کافی است.

آویشای بن هیم، روزنامه‌نگار برجسته کانال 13 که گزارش‌های گسترده‌ای درباره جامعه خریدی دارد، می‌گوید: قشری که تحت کنترل خاخام‌های جریان اصلی نیست، سر و صدا می‌کند و افزود: رهبران خریدی به جای مبارزه با امواج، ترجیح می‌دهند با جریان شنا کنند.

بن‌حیم خاطر نشان کرد که دولت کنونی یکی‌ از قوی‌ترین حامیان خریدی‌ها در دهه‌های اخیر است و ابدا در پیش نویس دستورات محرک نیست. او گفت: نمایندگان خریدی در دولت هستند و اگر بتوانند با کمال میل به دور زدن احکام دادگاه عالی کمک خواهند کرد. پس تظاهر کردن فائده‌ای ندارد.

چندین هزار خریدی در 30 ژوئن تظاهرات اعتراضی بدون مجوز در اورشلیم برگزار کردند که دست آخر پلیس آنها را با ماشین آب پاش متفرق کرد. هفته گذشته، ده‌ها تن از آشوبگران خریدی به دو افسر ارشد نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی که برای ملاقات با خاخام‌های ارشد در بنی براک رفته بودند، حمله‌ور شدند.

هر دو این اتفاق که توسط اعضای جریان رادیکال ادا خریدیت از جامعه خریدی سازماندهی شده بودند و در مقایسه با تظاهرات پیش از این توده‌ای خریدی‌ها در سال 2014، نسبتاً کوچک بود.

در آن زمان، لایحه پیشنهادی تعداد معافیت‌ها را به شدت محدود کرده و مجازاتی‌ را برای عدم رعایت این قانون وضع می‌کرد، به همین منظور صدها هزار نفر از آشوبگران خریدی‌ مرکز اورشلیم را برای ساعت‌ها مسدود کرده و در میان درگیری‌ها با پلیس، جاده‌ها را مسدود کردند.

در آن زمان احزاب خریدی در حزب اپوزیسیون بودند. این لایحه تصویب شد اما بعداً با اصلاحاتی تقلیل یافت و دیوان عالی دادگستری قانون اصلاح شده را در سال 2017 باطل کرد و گفت که با قانون برابری سازگار نیست. حکم 25 ژوئن آخرین مورد از سری مداخلات قضایی با استناد به این اصل علیه معافیت خریدی بود.

این کشمکش طولانی بر سر موضوع پیش‌نویس، بسیاری از خریدی‌ها را به غیرممکن بودن هرگونه طرحی برای فراخوانی 60000 دانشجوی یشیوا متقاعد کرده است.

دولت در حال حاضر سالانه 1.7 میلیارد شکل، معادل با 477 میلیون دلار به یشیواها کمک مالی می‌کند اما این بودجه با کاهش 30 درصدی مواجه است. همچنین دادگاه در 25 ژوئن، به دولت دستور داد تا این کمک مالی را برای دانشجویانی که قبلاً معاف می‌شدند، متوقف کند.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/as-1000-idf-draft-orders

→ خواندن مطلب قبلی

آمادگی اسرائیل برای عقب نشینی از محور فیلادلفیا

خواندن مطلب بعدی ←

حمایت تسلیحاتی آلمان از اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *