۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اظهارات جنجالی بن گویر درباره مسجدالاقصی

بن گویر با حضور در محوطه ممنوعه مسجدالاقصی خواهان تغییر وضعیت موجود شد.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) از تغییر وضعیت موجود در مسجد الاقصی خبر داد و در کنست گفت: «من مقام سیاسی هستم و سطح سیاسی اجازه نماز یهودیان در کوه معبد (محوطه مسجدالاقصی) را می‌دهد.

بن گویر 2
سخنرانی بن گویر در کنفرانس بازگشت به کوه معبد در کنست

بن گویر این سخنان را که کاملاً در تضاد با وضعیت کنونی است، در کنفرانس «بازگشت اسرائیل به کوه معبد» در کنست گفت و افزود: هفته گذشته در کوه معبد بودم، در کوه معبد دعا کردم.

وی گفت: بر کسی پوشیده نیست که در ده روز آخر ماه رمضان با نخست وزیر بر سر بستن معبد دعوا کردم.

بن گویر در جریان کنفرانسی که در کنست برگزار شد، افزود: «کوه معبد (محوطه مسجد الاقصی) در حال تغییر است. هنوز چیزهای زیادی برای اصلاح و اهداف زیادی برای دستیابی به آنها وجود دارد و همچنان زمینه‌های تبعیض آمیز بسیاری برای یهودیان پابرجاست.

وی ادامه داد: این یک نژادپرستی است، هیچ دلیلی وجود ندارد که کوه معبد (مسجد الاقصی) را 24 ساعت شبانه روز و در 7 روز هفته به روی یهودیان باز نکنیم و به آنها اجازه ندهیم که به کوه معبد بروند. شنبه‌ها همه مناطق کوه معبد به روی یهودیان باز خواهد بود.

وزیر کشور اسرائیل، موشه آربل (از حزب شاس) در نشست کنست با رد اظهارات بن گویر و گفت که بن گویر کفر بزرگی مرتکب شده که نمی‌توان بی سروصدا از آن گذشت. ممنوعیت ورود به کوه معبد برای نسل‌ها موضع همه خاخام‌های ارشد اسرائیل بوده است.

رئیس کمیته مالی موشه گافنی (یهودیت تورات متحد) در سکوی X نوشت: رفتن به کوه معبد کاملا ممنوع است، من از نخست وزیر می‌خواهم که اجازه ندهد وضعیت موجود در کوه معبد تغییر کند و در صورت بروز تغییرات، کوه معبد باید به روی یهودیان بسته شود.

رئیس اردوگاه دولتی، بنی گانتز، گفت: همانطور که بن گویر در ماه رمضان در مورد نحوه ورود به کوه معبد تصمیم نگرفت، امروز نیز در مورد این موضوع تصمیم نمی‌گیرد. به جای بحث در مورد حضور وی در شورای تصمیم گیری امنیتی، هر گونه اختیار تصمیم گیری در مورد مسائل حساس امنیتی باید از او سلب شود.

گفتنی است که طبق یک توافق دیرینه، غیر مسلمانان می‌توانند از محوطه مسجد الاقصی بازدید کنند، اما فقط مسلمانان مجاز به عبادت در محوطه مسجد هستند.

همچنین خاخام اعظم اسرائیل، یهودیان را از ورود به محوطه کوه معبد منع می‌کند، زیرا برای آنها به اندازه‌ای مقدس تلقی می‌شود که نباید روی آن قدم بگذارند. هیچ عبادت مذهبی با نمادهای آشکار یا پنهان، دعا با صدای بلند و رکوع نباید در این مکان انجام شود.

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-07-24

→ خواندن مطلب قبلی

موافقت نتانیاهو با توافق آتش بس

خواندن مطلب بعدی ←

تاخیر در شروع سال تحصیلی مناطق شمالی اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *